Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wedstrijd bandjes

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 20 okt 2011 10:47

race-niek schreef:misschien moet je de gp4000s ook maar eens overwegen.
grip in alle weersomstandigheden.
ik neem aan dat de open corsa evo sc en de andere opties allemaal slicks zijn, en dan kan je ook wel bedenken dat je bij regen weinig grip hebt, en dan vooral op klinkers.
En dan te bedenken dat een 'profiel' op een raceband totaal geen zin heeft. Je rijdt op zo'n hoge druk dat de band het water onder zich wegperst. Ligt gewoon, zoals Perrush zegt, aan de samenstelling van de rubbercompound. Alle genoemde opties hebben dat profiel trouwens iets meer dan een 4000s. Zit meer tussen de oren van de berijder. Bandendruk maakt natuurlijk wel uit.

Imho is een 4000s trouwens helemaal niet zo'n goede band als veel mensen beweren. Ze rollen niet lekker tov Fortezza's, Vittoria's ed en de grip is goed, maar niet top.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 okt 2011 10:53

Het verband met TPI is er zeker niet. de Vittoria;s Rubino Pro met veel minder tpi dan de open corsa eve zijn nog slechter op nat wegdek. Mijn ervaring is dat het ruber van Contiinental gewoon minder schuift op nat wegdek. Voor mij werkt het om bij droogwegdek met mijn wedstrijdwielen met de Vittorias te rijden en bij nat wegdek met mijn trainingswielen met Conti 4000(s).
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 okt 2011 11:00

Conti's zijn misschien niet de best rollende banden, maar in combinatie met prijs en duurzaamheid is het wel weer een goede optie. Maar iedereen heeft weer een ander gevoel met de weg, vooral ook omdat de gewichtsverdeling per persoon over de banden anders is. Het vershil tussen de topmerken is vaak relatief klein, het is dan ook vooral een gevoelskwestie waar je je zeker op voelt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 20 okt 2011 11:08

thestudent schreef:Conti's zijn misschien niet de best rollende banden, maar in combinatie met prijs en duurzaamheid is het wel weer een goede optie. Maar iedereen heeft weer een ander gevoel met de weg, vooral ook omdat de gewichtsverdeling per persoon over de banden anders is. Het vershil tussen de topmerken is vaak relatief klein, het is dan ook vooral een gevoelskwestie waar je je zeker op voelt.
Met dat eerste ben ik het niet eens, Fortezza's kan je bij Salden voor 23,90 hebben en een 4000s voor 28,90 ;-). De duurzaamheid van bijvoorbeeld een Fortezza tov een 4000s verschilt weinig. Beide banden worden even snel vierkant achter. De rest ben ik zeker wel met je eens.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2011 11:56

Met een 4000s kan je heel wat langer blijven rijden dan met een Fortezza Tricomp. Ik heb een seizoen op Tricomp's gereden (gesponsord) en de banden voldeden uitstekend, zeker ook in de regen een uitstekende grip. Maar ze slijten echt wel een stukje sneller dan 4000s banden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 okt 2011 13:18

Mijn ervaring, Conti gp 4000(s) >4k, Fortezza tricomp < 2k, beide achter beide als trainingsband. (JA ik ben zwaar dus ze slijten sneller dan bij iemand die wat lichter is)
Ach, ik zeg ook maar wat

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 20 okt 2011 13:50

Hmmm. Bij mij scheelde het weinig. Heb er nu een Fortezza op liggen die wel op is (en echt vierkant) met 4000-4500km, maar in mijn herinneringen gooide ik een 4000 toch ook weg na die kmstand omdat ie dan vol zat met sneetjes, steentjes en andere ongein en ik hem dus niet meer vertrouwde (wellicht was ik toen wat fijngevoeliger ;-)). En zo licht ben ik ook weer niet met 72kg.

Overigens: die 4500km is wel echt de max die je met een achterband kan halen. Muv het NSK (waar ik op m'n tubes reed en de draadbanden dus lekker thuisbleven) al sinds eind augustus geen wedstrijd meer gereden en dus ook niet echt prioriteit om ze eraf te halen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 okt 2011 14:29

Zijn we nu over conti 4000 en slijtgevoeligheid bezig in een topic over pure wedstrijdbandjes?
Het is net of we over Heinz spaghettisaus praten in een topic over Italiaanse delicatessen... (met het argument dat je er ook geen honger van krijgt).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

GertS
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2011 16:41
Locatie: Amersfoort

GertS 20 okt 2011 15:39

We rijden op een nat wegdek, mooi glad asfalt, ik in 2e positie. We gaan een haakse bocht in en mijn voorganger raakt in een slip maar heeft geluk dat hij in een droge greppel terecht komt. De man achter mij voelt zijn banden glibberen maar kan een val nog net voorkomen. Beide rijden op conti 4000S. En ik? Ik ontwijk mijn voorganger binnendoor(!) en kijk achterom hoe het afloopt.
Ik rijd al jaren op Veloflex.

Trouwens de Corsa evo cxII lijkt zowel qua profiel als samenstelling wel heel veel op de Veloflex corsa.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2011 16:46

Dit zijn argumenten die niet valide zijn. Vorig jaar in een nat criterium op klinkers gleed de renner voor mij de bocht uit, ik reed op GP4000S en bleef wel overeind. We reden beide precies even hard, maar exact dezelfde lijn volg je nooit en nog veel belangrijker de bandenspanning icm het gewicht van de fietser is nooit 't zelfde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 okt 2011 09:21

Ik rijd zelf op de GP4000S en rijd geen wedstrijden op de racefiets en heb nog nooit op een ander racebandje gereden. Dus wellicht is mijn opmerking nergens op gebaseerd. :)

Ik vind de GP4000s een goede band die het lang houd in de regen (1 keer in de regen gereden :D )
Het lijkt me wel een band waar iets te veel rubber opzit voor wedstrijdgebruik, ik zou liever een iets strakkere band hebben voor wedstrijden.
Ik vind de GP4000S daardoor wel redelijk vergevings gezind. een licht glijdend of blokerend wiel word niet meteen afgestraft en is goed op te vangen.

Vooral achter zou ik zeker voor een wat strakkere band kiezen. Misschien een RS achter en een GP4000S voor?

Ik ga de volgende zomer iig eens de victoria's proberen. kijken of ik uberhaupt verschil merk.

GertS
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2011 16:41
Locatie: Amersfoort

GertS 21 okt 2011 11:26

amclassic-fan schreef:Dit zijn argumenten die niet valide zijn. Vorig jaar in een nat criterium op klinkers gleed de renner voor mij de bocht uit, ik reed op GP4000S en bleef wel overeind. We reden beide precies even hard, maar exact dezelfde lijn volg je nooit en nog veel belangrijker de bandenspanning icm het gewicht van de fietser is nooit 't zelfde.
Sterker nog het zijn niet eens argumenten. Het is slechts een kort verslag van een gebeurtenis met vermelding van gebruikte bandjes.
Kun je gebruiken of niet, blijft ieders eigen keus.

Plaats reactie