Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 nov 2014 15:40

Interesting: niet tubeless band op tubeless velg. Dat had ik nog niet geprobeerd, dus ik volg je verrichten met interesse.

Ik heb overigens net mijn nieuwe Pacenti wieltjes van de UPS man in ontvangst mogen nemen. Mooi! Een elastiekje om een metalen spacer op de body te houden, trok mijn aandacht. Bij shimano normaal, maar Campa kent dat soort fratsen niet. De groeven herkende ik niet en zijn ook veel minder diep. Uiteraard een reserve cassette van Campa uit de kast getrokken: dat gaat niet lukken. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat de magazijn medewerker het enige wat hij diende te condoleren, campa of shimano, vergeten was :roll:

Nu maar eens afwachten hoe ze dit kunnen oplossen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 nov 2014 16:20

JoostG schreef:Interesting: niet tubeless band op tubeless velg. Dat had ik nog niet geprobeerd, dus ik volg je verrichten met interesse.

Ik heb overigens net mijn nieuwe Pacenti wieltjes van de UPS man in ontvangst mogen nemen. Mooi! Een elastiekje om een metalen spacer op de body te houden, trok mijn aandacht. Bij shimano normaal, maar Campa kent dat soort fratsen niet. De groeven herkende ik niet en zijn ook veel minder diep. Uiteraard een reserve cassette van Campa uit de kast getrokken: dat gaat niet lukken. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat de magazijn medewerker het enige wat hij diende te condoleren, campa of shimano, vergeten was :roll:

Nu maar eens afwachten hoe ze dit kunnen oplossen.
Je bon gecheckt;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 nov 2014 16:39

Yep..... campa freehub. Met vertrouwen mijn berichtje naar leverancier getikt!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 nov 2014 19:25

gineau schreef:
Orlok schreef:Het druk meten met een vloerpomp is niet altijd nauwkeurig (...) Met andere woorden; als je eerst met de ene en vervolgens met de andere gaat druk meten zal je altijd een andere waarde meten. ;)
Btw, dit staat los van de nauwkeurigheid van de drukmeters zelf.
Okee! :) Klinkt wel logisch eigenlijk! Dan ga ik er maar van uit dat de slechte verhalen die je soms leest over bepaalde metertjes van bepaalde merken (ook in dit topic), de uitzondering op de regel zullen zijn. Soms daadwerkelijk door een defect apparaat, soms door meet- en/of interpretatiefouten.

Toch wel goed dat ik dat schwalbe-metertje heb gekocht dan.

@Jac: welkom! Ik hoop dat het je goed blijft bevallen. :)

Binnenkort ga ik eens proberen een setje niet-tubeless banden zonder binnenband op tubeless velgen te monteren. Ben ik tot nu toe wat huiverig voor geweest want verhalen van luchtverlies en zelfs van de velg klappende banden zijn er volop. Maar ik zal de voor mijn frame breedst mogelijke banden gebruiken (30 mm +-), dan kan de druk nog verder omlaag t.o.v. het gemiddeld maximum voor zulke banden en zou het risico beperkt moeten zijn.....
Ik ben benieuwd, heb het zelf al eens met mijn rubino's geprobeerd zonder succes overigens omdat ik de banden niet op druk kreeg. Ik moet zeggen dat de rubino's (vouwbanden) wel erg makkelijk op de velg te monteren waren. Misschien dat het met draadbanden wel lukt omdat deze wat krapper op de velg te monteren zijn. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 26 nov 2014 23:05

Beetje off-topic, maar betreft (mijn) Schwalbe luchtdrukmetertje: tussen mijn onhandige vloerpomp met manometer, de rennkompressor (met manometer) en het drukmetertje zat er eerst geen wezenlijk verschil in, nu na plots 3..4 maanden geeft het blauwe metertje 3/4 bar te veel aan... ymmv.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 27 nov 2014 09:09

Dat klinkt niet zo mooi kauwvot; ik zal er de komende tijd op letten of bij mij niet hetzelfde gebeurt. :idea: En off-topic? aaachhhhhhh

Orlok & co, ik ben nog steeds niet helemaal zeker van mijn zaak, maar in naam der fietswetenschap ga ik het denk ik maar gewoon proberen. Eerst het scheve achterwiel nog laten richten om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Het kan daarnaast zijn dat ik de achterrem zal moeten bijvijlen om überhaupt de band te laten passen... hehehe. Het wordt echt millimeterwerk.

Band die ik wil gebruiken is een 'Grand Bois Cyprès' in 30 mm. Deze en wat vergelijkbare modellen (klik, klik) worden wel eens als tubeless gebruikt, ook al zijn ze dat niet. Met name bij de breedste versies is daar ervaring mee en gaat dat op lage druk (onder de 50 psi / 3,5 bar) goed; bij de smallere versies is het de vraag, ook in combinatie met de velgbreedtes, waar de grens van veilig gebruik ligt...

Het voornaamste risico zal dus met die bandendruk samenhangen. Ik kom voor mijn gebruik uit op een druk van ca. 3,2 bar voor en 3,6 achter. Ben op het internet één geval tegengekomen van iemand met dezelfde set-up, en die heeft in ieder geval na de eerste 1000 km zijn verhaal over de band nog kunnen typen; of het ook daarna goed is blijven gaan met die persoon weet ik niet.

Je weet ook niet hoe lang zo'n band blijft rekken he. :?

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 28 nov 2014 03:06

Oh, fietsforum-goden, vergeef me de dubbelpost.

Net wilde ik op een reservewiel alvast een van de banden test-installeren zonder binnenband. Niet gelukt. :) Ik kon pompen wat ik wilde maar hij pakte hem niet. Het bandje ging er ook verdacht makkelijk op.

Misschien maar wat tape gebruiken om de velgrand dicht te plakken voor het oppompen. Plakband heeft alvast niet gewerkt. 8-)

Edit: gaat allemaal niet werken denk ik met zo'n kleine band. Voor nu maar even een binnenband erin gezet; hopelijk krijgt de band zo in ieder geval wat vorm en krijg ik hem morgen alsnog tubeless. Ondertussen de buitenomtrek vergeleken met die van de oude band, en die blijkt tegen te vallen. Nu moet de druk met 0,5 bar omhoog, wat nauwelijks nog winst oplevert maar des te meer risico, en dat was niet de bedoeling van het hele plan. Potverdorieeeeeee.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2014 10:23

Voor het geval je nog wat hebt gemist in dit forum is dit ook nog een methode die het proberen waard is:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 79#p916279
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 nov 2014 12:50

Kijk nou uit met niet tubeless road banden. Een band moet gewoon blijven zitten en om dan marges van een halve bar te nemen bij hard remmen of een kuil of warmte loopt de druk misschien wel meer op.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 29 nov 2014 05:32

I know raccoon, I know. :) Juist om rekening te houden met de drukvariabelen die je onder rij-omstandigheden tegenkomt, ben ik voorzichtig.

@Orlok dat filmpje had ik nog niet gezien, cool! Aan een binnenband op die manier gebruiken had ik nog niet gedacht.

Het zou 'ghetto tubeless' makkelijker kunnen maken; ik wil alleen niet met zo'n binnenband blijven zitten. Ook zou ik een direct contact tussen band en velgrand willen houden i.p.v. dat er een laag rubber tussen zit.


Net heb ik de binnenband er uit gehaald en weer van alles en nog wat geprobeerd om de band alsnog tubeless te krijgen. Toen ik op het punt stond om het op te geven kwam ik op het idee om opnieuw de binnenband erin te zetten, en dan een opening te maken die *hopelijk* net genoeg zou zijn om de binnenband er uit te knippen (dan offer je die dus op) maar niet zo groot dat je langs de hele te openen bandhelft de bead seating kwijt bent. Ik dacht slim te zijn door dan de binnenband er uit te trekken zonder al te veel opening te maken.

Lol, dat ging dus niet goed want ik trok door de grote wrijvingsweerstand alsnog over de hele lengte (aan de kant waar ik trok) samen met de binnenband de buitenband los van de velg. Daar zat ik dan, mijn laatste binnenband kwijt voor noppes en klaar om mijn nederlaag te erkennen. De lippen reeds gekruld naar de F van 'fuck it'.

MAAR een bandenengeltje moet hebben ingegrepen want ik kwam toch nog op een ander idee. De andere kant van de band was nog steeds 'seated'; waarom zou ik niet proberen om handmatig de tweede helft tegen de velgrand, op het bandplateau te trekken. Ik dat dus proberen, millimeter voor millimeter, het viel nog niet mee. Tot ongeveer 2/3 van de bandlengte gekomen en toen zat er geen schot meer in. Dan maar pompen.

Pompen pompen pompen en tadaaaaaa....

Eindelijk, gelukt. DUS in principe kan de band tubeless gemaakt worden. :mrgreen: Nu is de vraag tot op welke druk. Ga ik vannacht maar niet uittesten want mijn buurvrouw (een normaal mens met een normaal bioritme) slaapt en die gaat een eventuele bandexplosie vast niet waarderen.

Wordt (ooit) vervolgd. Ook in het verschiet: een test met een zuster-band waarvan door andermans ervaringen al vrijwel zeker is dat ie veilig tubeless is te gebruiken.

Wat leven we toch in spannende tijden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 01 dec 2014 14:40

Gineau, complimenten voor je volharding, maar of de tubeless gemeenschap iets opschiet met dit experiment....
Ik ben gisteravond ook weer eens gaan zitten voor een nieuw hoofdstuk in mijn tubeless bestaan. Afgelopen week heb ik de nieuwe Pacenti wielen binnengekregen. Die gaan onder de winterfiets, en dan ga ik Eurussen 2 way fit inzetten op de crosser met Vittoria crossbanen met TNT technologie (tubeless te rijden). Dat betekent weer lekker pielen aan de fiets.
Pacenti in combinatie met Schwalbe Ultremo's is goed te doen, zeker nu de Ultremo's al een tijd onder de campa eurussen hebben gezeten. Opleggen was dan ook geen probleem, en dat was maar goed ook. Eerder heb ik al eens aangegeven liever ventielen geknipt uit een normale biba te gebruiken dan losse ventielen voor tubeless gebruik. Ik kreeg de ventielen niet luchtdicht (de vorm van ventielen en veldbed lijkt niet samen te gaan), en heb uiteindelijk 1 ventiel zo zwaar aangedraaid dat het rubber van het ventiel losbrak en het ventiel in het binnenwerk van de velg bleef hangen. Heb ik weer.... :x
Met wat geduld heb ik het ventiel weten te bevrijden en de binnenband van mijn "tacx" wielen opgeofferd. Even opwippen zodat de bandhiel aan beide zijde er mooi langsgleed en pompen maar. Een klaar en zo nog maar eens langs de lokale fm voor een binnenbandje met ventiel.
Vrijdag krijg ik van de Sint de Vittoria bandjes en zal ik jullie op de hoogte houden van het tubeless avontuur op de crosser.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 02 dec 2014 02:51

Jou ontbreekt het ook niet aan installatiepret he. :P
Heb je nooit die Stan's ventielen geprobeerd? Die heb ik er voor de pacenti's los bij gekocht (35 mm lengte) en ze passen prima.

Is de crossband waarover je het hebt deze?
maar of de tubeless gemeenschap iets opschiet met dit experiment....
Aan mijn geklooi hebben misschien niet veel mensen wat. 8-)
Maar, feit is: tubeless heeft de toekomst. Ander feit: (iets) bredere banden hebben de toekomst. Nu zijn de banden die ik uit wil testen één van de best beoordeelde (lichtste, comfortabelste en goed lopende) clinchers die er zijn; zou het niet mooi zijn als die A. meer bekendheid kregen en B. tubeless te rijden waren?

Noem me een idealist of zo, maar ik zie dat wel zitten en deel dan ook graag de informatie die ik er zelf over kan (onder)vinden met de rest van de wereld. ;) Er is maar een handjevol mensen dat tubeless met sommige van die banden gereden heeft dus daar moet meer rij-ervaring mee worden opgedaan. Wellicht komt de fabrikant op een gegeven moment uit zichzelf wel met een officiële tubeless-versie; dat zou helemaal mooi zijn. (Maar gezien hun beperkte afzetmarkt voorlopig nog onwaarschijnlijk.)

Plaats reactie