Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

zipp vs fulcrum vs ...

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 22 mei 2015 23:06

Het is weer zover, ik heb weer eens een nieuw setje wielen nodig. Het heeft me alweer uren gekost en ik zie nog geen licht. Het moet vooral degelijk zijn. Langer dan 35000km (ongeveer 2 jaar) doe ik nooit met wielen omdat de aluminium remranden dan op zijn. Ik maak zo'n 200.000 hoogtemeters/jaar en die moet je ook weer omlaag. Dus geen carbonnen remrand voor mij please.

Ik ben deze keer uitgekomen bij zipp

zipp 30 495€ vervanging van fulcrum zero
zipp 60 695€ vervanging van fulcrum wind xlr 50

andere wielen waar ik nog mee gereden heb shimano WH-7850 C24 CL.

'n gram meer of minder, ik voel het allemaal niet zo. Met de wind en de fulcrum wind is ook goed te leven, moet misschien soms het stuur wat beter vasthouden. Laatst eens cosmics van 50mm geleend met alu remrand. Tja, daar was ook mee te klimmen...

Is dat te doen die zipps? Mijn enige punt voor is dat ze prijstechnisch wat interessanter zijn dan de fulcrums / campagnolo bullets etc. Daarnaast zijn ze wat breder dan de fulcrums en dat schijnen de heren op het forum als groot pluspunt te zien. Voor de rest lijkt het me wel een voordeel dat er die zeer gangbare sapim spaken inzitten. Bij fulcrum is het soms lastig spaken vinden. Iemand...?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 mei 2015 08:32

Een tip gezien jou kilometrage kun je eens naar onderstaande set kijken.
Hope naven kunnen alle omstandigheden goed aan.
Velgen vallen 25mm banden mooi op en remmen uitstekend.
Messing nippels zijn iets weersbestendiger dan aluminium.
Als je spaakbreuk heb makkelijk te vervangen ivm gangbare spaken.
Garantie afwikkeling.
Pacenti SL23, 24+28H, Hope Mono RS campagnolo zwart, Sapim Cx Ray + Cx Sprint zwart, Sapim messing polyax zwart.
Prijs zit tussen jou 2 genoemde sets in.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 mei 2015 09:49

Het is afgezaagd, maar in jouw geval met zoveel km per jaar is het zonde om systeemwielen te kopen, vervolgens na 2 jaar de velgen op te remmen en de wielen te moeten weggooien terwijl de naven nog goed zijn.

Mijn insteek zou dus (nu komt het afgezaagde deel van mijn betoog) zijn om handgespaakt te gaan. Hierbij hoef je zelfs niet voor de meest duurzame onderdelen te kiezen, maar misschien wel duurzame naven en daarbij lichte velgen. Na 2 jaar herspaak je dan de naven.

Naven die ik zou kiezen: Chris King, Ultegra/Dura-ace, White Industries, Campagnolo.
Velgen die ik zou kiezen: H+SON, Piacenti, en als het echt tien jaar moet meegaan zou ik toch nog eens goed kijken naar mavic ceramic velgen. Ik rij er nu al een 10-tal jaar en 40.000km mee (met die wielen), en de velgen zijn gewoon nog helemaal goed. Remt ook zoals het hoort in de regen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 mei 2015 07:55

Van die zipp 60 ben ik inmiddels maar afgestapt. Met name de hubs schijnen erg slecht te zijn. Lees daar erg veel problemen over.

Ik heb de laatste 2 dagen nog eens wat colletjes gedaan om de fulcrum en shimano te vergelijken. Het shimano setje is 350 gr lichter (fullcrum wind xlr=2.55kg, shimano wh7850-c24-cl=2.2kg). Dus incl banden + cassette, excl skewers. Mijn conclusie van het verhaal: het scheelt helemaal niets. Ja, enige tijd denk (hoop) je van wel maar als je de cijfertjes achteraf gaat analyseren is er gewoon geen verschil. Wel dat getik van shimano (als ik ga staan komt het magneetje tegen de censor) agv het feit dat die wielen toch wel wat slapper zijn.

Ik blijf dus nog even doorzoeken met de fulcrum zero voorlopig op 1. Voor handgespaakt heb ik een allergie opgelopen. Dat heb ik ook laten doen in het (langere) verleden maar heb dat zeer slecht ervaren. Daar komt nog bij dat ik echt helemaal geen enkel vertrouwen heb in welke wielmaker dan ook bij mij in de buurt. Een paar jaar geleden heb ik ook een dynamonaaf laten inspaken... ook daar: niet voor herhaling vatbaar. Er zullen best goede spakers zijn maar ik ken ze niet in mijn omgeving. Fulcrum heb ik altijd zorgeloos gereden. De spaakbreuken waar ik het over had waren als gevolg van krasjes op de spaak (door derailleur geraakt). Dat zijn dan vervolgens de toekomstige breekpunten, eigen schuld dikke bult. Voor de rest zijn dat rotsvaste wielen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2015 08:19

Vrijwel alle topspakers in Nederland sturen gewoon op naar Frankrijk. Bijvoorbeeld Wheeltec, Zoran (BikeXperto), Maatwielen, Handgespaakt.nl.

Voor jou is dit gewoon verreweg de beste keuze.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 25 mei 2015 08:19

henkv schreef: Ik ben deze keer uitgekomen bij zipp

zipp 30 495€ vervanging van fulcrum zero
zipp 60 695€ vervanging van fulcrum wind xlr 50
Bij de Zipp 60 is het niet mogelijk de bearing preload af te stellen zoals dat bij het vorige type Zipp wielen (alu remrand, carbon velg) wel het geval was. Mocht je speling op de naaf krijgen dan zal je de lagers moeten vervangen
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 25 mei 2015 08:33

Ik rij zelf de wielen niet op maar verkoop ze bij 15.000km. Er zijn genoeg mensen die 1000 of 2000 km per jaar rijden en die hebben er dan nog jaren plezier van.
Als je lang genoeg met een stopwatch in de weer bent en ook alle testrapporten erbij haalt kom je telkens op Zonda wielen. Vreselijk eigenlijk maar de grotere bang for buck moet volgens mij nog gevonden worden.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 mei 2015 08:41

In welke omgeving woon je dan ivm wiel bouwers
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mei 2015 14:07

body schreef:In welke omgeving woon je dan ivm wiel bouwers
Zou het Annecy in Frankrijk kunnen zijn :)
Gevonden in zijn profieltekst :)

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 mei 2015 14:19

Ja, dat klopt maar die profieltekst heb ik pas een half uurtje geleden erin gezet ;)

Vanochtend weer de wind xlr geplaatst voor een ritje van 120 km... wat is dat toch een genot.. Heeft iemand een tip voor hoge velgen om op te bouwen maar dan wel met aluminium velgbed en remflanken zoals bij fulcrum?

Maar even terugkomen op die zipp. Dus het probleem met de lagers is dat die niet af te stellen zijn en als ze versleten zijn er nieuwe lagers in moeten. Dat klinkt niet als een gekompliceerde of dure klus. Als dat het enige is verhoogd dat toch weer een beetje mijn interesse.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2015 14:31

Wheeltec kan e.e.a. leveren aan alu/carbon velgen. O.a. Inferno.

Zie bijgevoegde Facebook-post

Afbeelding

https://www.facebook.com/WheelTec/timel ... gefilter=3

Bij handgespaakt.nl zie ik verder nog de Edco Optima staan (38/58 mm hoog). Geen ervaring met deze velg.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 mei 2015 15:59

Die zien er totaal niet verkeerd uit. Alleen dat die alu remrand op een carbon velgbed zit is iets wat me niet direct enthousiast krijg. Hoe gaat dat als het buiten 34°C is en ik een flink bochtige afdaling (=veel remmen) moet maken? Ik ga niet "soms" in de alpen op vakantie, ik woon en fiets hier 365 dagen / jaar. Ik ken helaas wel wat voorbeelden in mijn omgeving waar dat mis is gegaan. Gewicht lijkt verder wel ok (mits het natuurlijk correct is (-x/+0) en voor die 900€ versie opgaat).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie