*

Procycling, in het hart van het peloton Fiets op Twitter Fiets op facebook

Review: Wahoo Elemnt Bolt

Wahoo Elemnt BoltWe testen de Wahoo Elemnt Bolt, een compacte gps fietscomputer met bijna alle kenmerken van de vorig jaar geïntroduceerde grote Elemnt.

Wahoo heeft hele grote stappen gezet. Toen ik de Elemnt vorig jaar kreeg zat deze nog vol met bugs, vertaalfouten en waren er nogal wat functionaliteiten niet aanwezig. In een klein jaar heeft het development team van Wahoo van die enigszins ‘buggy fietscomputer met potentie’ een beresterke alleskunner gemaakt. Tonnen aan nieuwe functionaliteit via firmware updates en zo goed als alle bugs werden in noodtempo opgelost. En nu blijkt dat ze tegelijkertijd ook nog eens bezig waren al die functionaliteit in een kleiner pakketje te proppen. Met de Elemnt Bolt, die deze week geïntroduceerd is, kun je namelijk hetzelfde als met zijn grote broer. En dat voor € 239,90, dat is zestig euro minder dan je voor die grote betaald.

Specificaties Elemnt Bolt

De Bolt heeft een scherm van 2,2″. De computer wordt geleverd met een frontmount en een extra stuurmount en een minuscule handleiding. Het apparaatje weegt slechts 62 gram en heeft 6 knoppen. Opladen doe je via de meegeleverde usb-kabel. Bovenaan vind je een rij ledjes waarvan je voor een deel zelf de werking kunt bepalen. De interne accu zou zo’n 15 uur mee moeten gaan. Zodra ik daar gefundeerd iets over kan zeggen zal ik dit stukje aanvullen.

Als je alles uit de Bolt wilt halen, kun je niet zonder de gratis companion app van Wahoo. Daarmee kun je de fietscomputer eenvoudig instellen, aangeven hoe oud en zwaar je bent, je hartslagzones en ftp ingeven, bepalen welke datavelden je op welke pagina wilt zien en nog een heleboel meer. Daarover later meer.

Wahoo Elemnt BoltDe knoppen zijn prima te bedienen. Ze zijn een beetje stroef en je voelt prima feedback. De bediening is gelijk aan die van de Elemnt. Met de knop aan de linkerzijkant zet je hem aan. Eenmaal up and running kun je met die knop naar een hoofdmenu waarin je wat instellingen kunt wijzigen en sensoren kunt toevoegen. Die sensoren kunnen van het ANT+ en het Bluetooth type zijn. Ik testte hem met een vermogensmeter en een hartslagmeter. Beide werden probleemloos gevonden. De drie grote knoppen onder het scherm gebruik je om tussen de pagina’s te bladeren, om opties te bevestigen en om te switchen tussen de routekaart en de routebeschrijving. Ze werken heel intuïtief, en op de onderste rand van het scherm zie je altijd wat op dat moment de functie van de knoppen is. Rechts vind je dan nog twee knoppen die worden gebruikt om door lijstjes te scrollen en om meer of minder datavelden te tonen.

Verschillen met de grote Elemnt

De Bolt kan maximaal 9 datavelden tonen. De Elemnt, met zijn grotere scherm, twee meer. Een ander verschil is het aantal leds. De Bolt heeft zoals gezegd alleen boven het scherm een rijtje (de Elemnt heeft een extra rij aan de zijkant), waarmee je grafisch kunt laten weergeven in welke hartslagzone je zit, of in welke powerzone, maar ze worden ook gebruikt voor de navigatie en tijdens het aanvallen van Live Segments van Strava. Een opvallend verschil zit hem in de afleesbaarheid van de gegevens. Als beide computers uitstaan zie je al dat de achtergrond van de Bolt donkerder is. In de praktijk merkte ik duidelijk dat de grote Elemnt beter af te lezen is. In volle zon is de Bolt prima, maar als het wat donkerder is ben je eerder geneigd de achtergrondverlichting aan te zetten. Dat is gelukkig snel gebeurd, en kost slechts weinig extra accu-capaciteit. Echt een minpuntje is de zichtbaarheid van de ledstrip in volle zon. Die is bij de grote Elemnt prima, bij de Bolt echt een stuk minder. De ledjes zijn dan ook kleiner. Doordat het scherm van de Bolt kleiner is, zijn ook de letters en cijfers in de datavelden minder groot. Bij het tonen van alle 9 datavelden tegelijk zijn vooral de letters best erg klein.

Wahoo Elemnt BoltDe mega-aerodynamische frontmount

Wahoo geeft hoog op van de aerodynamische kunsten van de nieuwe Bolt. Ze hebben zelfs in de windtunnel getest en daaruit bleek dat dit met afstand de ‘snelste’ fietscomputer op de markt is. Mooi meegenomen, maar ik heb er in de praktijk niets van gemerkt. Wat wel mooi is, is dat ze om dit te bereiken de frontmount en computer bijna als 1 geheel hebben vormgegeven. Het levert een strakke cockpit op.

De Elemnt Bolt in de praktijk

Prachtige specs, maar hoe doet ie het in de praktijk? Daar kan ik kort over zijn: Subliem! Instellen gaat als een zonnetje. De eerste keer scan je met de app de QR-code die op het scherm van de Bolt getoond wordt. Kind kan de was doen. Sensoren toevoegen is een peuleschil. Met de companion-app datavelden wijzigen is een genot. Niet alleen welke data (je komt om in de opties, in een jaar tijd zijn er wel 100 meetwaarden bijgekomen), maar ook in welke volgorde is simpel in te stellen. Na een rit synchroniseren met app en met Strava gaat probleemloos. Je kunt bestaande pagina’s aan- of uitzetten en net zo makkelijk extra pagina’s aanmaken. Als je bijvoorbeeld een pagina met 5 datavelden over trainingsintensiteit wilt, dan kan dat. Kortom, kudos voor de technische mannen of vrouwen van Wahoo.

Een mooie optie is de live-track. Hiermee kun je thuisblijvers, of fietsmaten, een linkje laten toesturen waarmee ze jouw voortgang live kunnen volgen. Leuk bij evenementen, maar ook handig als je ergens heel met onoplosbare pech staat. Of crasht, hopelijk heb je dat nooit nodig.

Je favoriete Strava segmenten kun je live aanvallen met de Bolt. Je krijgt op tijd een seintje dat er een segment aankomt. Vervolgens staat er groot GAAN op het scherm wanneer het los gaat en daarna zie je op je scherm hoe je er voor staat tijdens je aanval op het record. Daarbij kun je switchen tussen je eigen PR en de KOM-tijd. Heel verslavend!

Satellieten worden steeds snel gevonden. Eenmaal op pad zie je de snelheid onder bomen (zelfs zonder blaadjes) wel enorm fluctueren, iets waar meer gps-computers last van hebben. Waar ik rond de 30km/u reed, werden waardes tussen de 20 en 40 getoond. Op een complete rit worden dit soort glitches netjes gladgestreken, maar als je veel in de bossen fietst is een losse snelheidssensor misschien geen slecht idee.

Afleesbaarheid scherm

Persoonlijk vind ik het scherm van de Bolt een tikkie aan de kleine kant voor wat je er allemaal mee kunt tonen. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat ik al maanden met zijn grote broer rondrijd. Het helpt al als je niet altijd alle 9 datavelden gebruikt, maar ja….je bent een cijferjunk of je bent het niet.

Zoals gezegd vind ik de afleesbaarheid van het scherm wat minder duidelijk als bij de Elemnt. Ik hoop dat hier via een firmware-update nog iets aan verbeterd kan worden. Het is goed te doen hoor, maar het blijkt dus beter te kunnen. Op veel foto’s waar ik de twee modellen naast elkaar heb gelegd zie je dat de achtergrond van de Bolt een stukje donkerder is, daardoor is het contrast met de letters minder wat het verschil zou verklaren.

 

Navigeren

Het navigeren met de Bolt ken ik al, want dat werkt hetzelfde als op de Elemnt. Eerst even je routes synchroniseren, ik gebruik Strava en Ride with GPS om routes te maken. Eenmalig een koppeling maken tussen deze programma’s en de Elemnt app en daarna gaat het synchroniseren met een druk op de knop. Het is ook mogelijk routes via mail te ontvangen. Bij het openen van een GPX file wordt gevraagd of je deze in de Elemnt app wilt laden en de rest gaat vanzelf. Navigeren werkt via Turn-by-Turn. De ledstrip geeft aan als je links- of rechtsaf moet, en op het scherm wordt uiteraard een kaart en pijltje getoond. Je kunt op het scherm switchen tussen de kaartweergave en een routebeschrijving in lijstvorm. Boven de kaart kun je dan nog maximaal 4 datavelden tonen. Je kaartje wordt dan wel erg klein. Die kaart kun je schalen van 50 meter tot 20 kilometer. Out-of-the-box zijn al zo’n beetje alle fietskaarten van de wereld geïnstalleerd. Een optie om zelf geheugen toe te voegen is er niet, maar volgens mij kun je er ook wel even mee vooruit.

Routes kun je linksom of rechtsom rijden. Als je van A naar B gaat en later terug wilt, rijd je de route dus gewoon andersom. Er is ook altijd de optie om terug te navigeren naar het startpunt. Iets dat met de Wahoo niet kan is terug navigeren naar de track als je verkeerd gereden bent. Je moet dan even de kaart uitzoomen en op gevoel in de richting van het getoonde kruimelpad sturen. Afgelopen jaar heb ik dat een paar keer geprobeerd, en dat werkt eigenlijk prima. Nog een mooie optie is dat je in de app een locatie op kunt zoeken (bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde fietsenwinkel), daar een route naartoe kunt laten maken en die vervolgens met een druk op de knop op je Bolt zetten. Handig!

Na het fietsen

Als je fietsrit er op zit, wil je natuurlijk graag zien wat je gepresteerd hebt. En dat misschien ook wel delen met je fietsmaten. Hier komt de companion app weer in actie. Tegen de tijd dat jij je schoenen uit hebt en misschien wel aan een welverdiend biertje zit heeft de app alle opgeslagen data van de fietscomputer naar de app gezogen. Daar worden prachtige grafieken van gemaakt. Met informatie over hartslag, zones, hoogtemeters, cadans, segmenten, en natuurlijk snelheid. Aan jou dan de optie om die data het wereldwijdeweb op te slingeren. Ook dat gaat weer simpel. De app kun je koppelen aan Strava, BestBikeSplit, Training Peaks, Ride with GPS en nog vele anderen. Eenmalig instellen en daarna is een druk op de knop genoeg om iedereen te laten weten dat je de KOM op XXX hebt….of juist net niet.

Conclusie

Ik vind het, zoals gezegd, ontzettend knap hoeveel werk Wahoo in een jaar tijd heeft verzet. Er wordt ook echt geluisterd naar de gebruikers, iets waar de grootste concurrent nogal eens op wordt becommentarieerd. Op het Google discussie forum over de Elemnt zijn developers aanwezig die serieus werk maken van klachten en suggesties. Zo hoort het natuurlijk ook. Het maakt de kans dat deze Bolt over een paar maandjes nog beter is reëel aanwezig.

Of de Bolt voor jou de geschikte GPS computer is kun je alleen zelf bepalen. Ik vind het een prachtig stukje techniek. En hoewel 240 euro een boel geld is ben ik van mening dat de Bolt iedere euro waard is. Eerlijk gezegd zijn er weinig alternatieven die zoveel bieden voor deze prijs. Ben je dus op zoek naar een nieuwe fietscomputer die veel kan, dan zou ik de Bolt hoog op de bucketlist zetten….misschien zelfs wel helemaal bovenaan.


Voor verkoopadressen kijk je op de site van de distributeur: dedigitalesporter.nl

Facebook comments worden geladen...