Na het succes van de Wahoo Elemnt, lanceert Wahoo nu een kleiner broertje van de slimme fietscomputer. De Wahoo Elemnt Bolt.

De Elemnt Bolt is een GPS fietscomputer die, volgens Wahoo, ontwikkelt is met in het achterhoofd een zo aerodynamisch mogelijk ontwerp. De Bolt vermindert de luchtweerstand met meer dan 50% en verbetert de prestaties op de fiets drastisch, aldus Wahoo. Ze maken het zelfs nog sterker door te beweren dat uit windtunneltesten blijkt dat de winst door de betere aerodynamica kan oplopen tot 12,6 seconden bij een rit van 40 kilometer met een gemiddelde van 34 km/u. Klinkt als een gevalletje sterk verhaal. Een apparaatje dat slechts een fractie van het totale frontale oppervlak uitmaakt en toch zoveel effect heeft? Ik ga het snel zelf uitproberen.

Voor de prestatiegerichte wielrenner

Wahoo doet het dus wat anders dan de concurrentie. Daar is meestal de grootste fietscomputer ook het topmodel met de meeste opties. In het geval van de Elemnt Bolt is het anders. Aan de specs te zien kan de Bolt precies hetzelfde als zijn grotere broer, maar dan in een kleinere en strakkere verpakking. Als je dus veel waarde hecht aan de aerodynamische eigenschappen van je fietscomputer, een kleiner scherm niet erg vindt en het feit dat je 60 euro bespaart ook wel prettig vindt….dan is de Bolt de juiste Wahoo voor jou.

De uitgebreide review staat klaar: review-wahoo-elemnt-bolt

Voor de gemiddelde fietser is de luchtweerstand van de fietscomputer natuurlijk niet zo van belang. Die wil gewoon een fietscomputer met een goed scherm, die veel kan, een lange accuduur heeft, altijd werkt en een beetje betaalbaar is. Dat laatste spant er om, de Bolt is vanaf eind maart verkrijgbaar voor €239.99. Niet heel goedkoop, maar hij kan dan ook wel ontzettend veel! Bijvoorbeeld navigeren, verbinden met Bluetooth en ANT+ en dus met al je sensoren, pushberichten van je smartphone ontvangen, live segmenten tonen, thuisblijvers op de hoogte houden van je voortgang en dan zijn er nog de slimme ledjes en de hele fijne companion app. Die laatste ken ik al goed omdat ik al een jaar met de grote Elemnt rondrijd. Die reviewde ik een poos geleden, veel info uit die review is ook van toepassing op de Elemnt Bolt.

Goed, die tijdswinst is misschien een gevalletje eerst zien, dan geloven. Wat in ieder geval waar is, is dat de computer een mooi geheel vormt met de mount. Dat ziet er strak uit, duidelijk dat die twee 100% op elkaar afgestemd zijn. De Bolt gebruikt trouwens , net als de grote Elemnt, een companion app om het aanpassen van instellingen heel makkelijk te maken. Hierbij maakt de fietscomputer ook gebruik van opties als ‘Perfect View’ inzoomen en ‘Quicklook’ LED indicators.

Meer specificaties

De Elemnt Bolt heeft een 2,2″ scherm (de grote Elemnt is 2,7″) en gebruikt ledjes om je van extra informatie te voorzien. Die leds kun je bijvoorbeeld koppelen aan je hartslagzones of door jou bepaalde wattagezones. De ledjes worden ook gebruikt tijdens het navigeren. Ook al die opties kennen we al van de grote broer. De samenwerking met je smartphone gaat ver. Zo kun je pushberichten op het scherm laten verschijnen met de tekst van sms, of bellerinformatie. Uiteraard is er WiFi aan boord en kan de Bolt praten met Bluetooth en ANT+. De accu zou volgens Wahoo 15 uur mee moeten gaan en het apparaatje weegt slechts 62 gram. Dat er ook een hoogtemeter in zit lijkt me logisch in deze prijsklasse.

Navigatie en synchronisatie

Net als bij de grote ELEMNT kunnen alle datavelden en pagina instellingen op de ELEMNT BOLT eenvoudig aangepast worden met de companion app, die gratis beschikbaar is voor iOS en Android. Out-of-the-box staan er al kaarten van de hele wereld op. Ook aan synchronisatie met Strava, Ride with GPS, Komoot etc. is gedacht. En, voor sommigen onmisbaar, de Strava Live Segments optie is ook aanwezig.

Naast de ELEMNT BOLT is de originele ELEMNT nu in prijs verlaagd en verkrijgbaar voor €299,99. De ELEMNT bundel kost vanaf nu €379,99. Op dedigitalesporter.nl zijn de verkooppunten te vinden voor de Benelux. Eind maart zou de Bolt in de winkels moeten liggen.