Voor de cyclocross-special van Fiets werden er vier cyclocrossers en vier gravelracers getest. Eén daarvan was de Cannondale SuperX 105: een schitterende crosser met opvallende voorvork. Lees hieronder de review uit het blad. In Fiets 10 (inclusief de crossgids) vind je meer tests.

Cannondale SuperX 105

Cannondale heeft de Slate, die ene met een Lefty-voorvork. Lekker opvallend karretje. Maar het heeft voor komend seizoen ook een nieuwe SuperX, in maar liefst vijf versies. Meer koers! Het moest een snelle crosser worden. Met 12 millimeter steekassen, flat mount-remmen, binnendoor lopende kabels, 25.4 millimeter-zadelpen en een eigen wielerset – die alleen geschikt is voor Cannondale.

Daarnaast is de geometrie aangepakt: er is meer aandacht gekomen voor de stabiliteit rechtdoor. Het frame en de voorvork zijn licht en qua torsiestijfheid scoort de SuperX uitstekend. De afmontage is in orde: 11-speed 105, FSA en hydraulische remmen. Dan de looks: lekker Amerikaans met die graffiti! In het veld: prima. Heerlijke toerfiets. Ook nog met een soort ingebouwde vering door de smalle zadelpen (minder dan bij de Boone, maar toch zeker merkbaar). Het klinkt tegenstrijdig, maar de SuperX schreeuwt bijna om een lichtere set-up. Deze versie brengt 9 kilo op de weegschaal. We snappen het: een Super-frame en -vork. En ook nog nieuw. Dan moeten er consessies worden gedaan. Laat je dat weg, dan heb je aan de SuperX een echte Amerikaanse crosser. Stabiel, opvallend en opwaarderen kan altijd nog.

De cijfers van Fiets:
– Imago: 8.5
– Kwaliteit: 7.8
– Prijs/kwaliteit: 7.0
– Meetwaarden: 7.8
– Praktijk: 8.2
Eindcijfer: 7.8

De Cannondale SuperX 105 kost (compleet) €2699.