Vorige week schreven we een artikel voor Fiets.nl over de fenomenale overwinning van Tom Dumoulin bij de tijdrit in de 13e etappe van de Tour de France. In een vlekkeloze stijl reed hij het hele veld naar huis, inclusief Chris Froome die meer dan 1 minuut moest toegeven op de ontketende Dumoulin. Wij konden het uiteraard niet nalaten om zijn prestatie eens na te rekenen met ons model. Het resultaat was de onderstaande tabel, die voor Tom en de andere toppers de eindtijd, de snelheid, het gewicht en de cdA-waarde en het door ons berekende vermogen en de ADV weergeeft.

gvw analyse tijdrit tour7

Als reactie op ons artikel merkte Luuk Rutten terecht op dat het vreemd is dat Chris Froome en Tom Dumoulin beiden 69 kg zouden wegen. Hij denkt dat Chris eerder 66 kg zal wegen en Tom 70 kg. In dit artikel hebben we deze waarden overgenomen om de resultaten van de klimtijdrit van gisteren na te rekenen.

Het parcours en de omstandigheden

De klimtijdrit begon met een vlak stuk van 4 km, gevolgd door een vrij gelijkmatige klim van 10 km tot de top van de Côte des Chozeaux op een hoogte van 1219 meter. Het laatste stuk ging heuvelaf tot de finish na 17 km op een hoogte van 1095 meter.

gvw analyse tijdrit tour6

 

Uit de beschikbare informatie over het parcours en de weersomstandigheden hebben we de volgende condities ingevoerd in onze calculator van www.hetgeheimvanwielrennen.nl

gvw gegevens tijdrit

De gegevens van de renners en de berekeningen

Naar aanleiding van het commentaar van Luuk Rutten, hebben we dit keer de gegevens van de database van cyclingpowerlab (http://www.cyclingpowerlab.com/CyclingAerodynamics.aspx) wat aangepast. We hebben het gewicht van Froome op 66 kg gesteld en dat van Dumoulin op 70 kg. Verder hebben we voor deze klimtijdrit ook gerekend met een wat hogere cdA-waarde, namelijk 0.25 m2. Ook hebben we dit keer het gerealiseerde vermogen omgerekend naar het vermogen op zeeniveau (correctiefactor 97.5%). Tenslotte hebben we het gewicht van de fiets op 6.8 kg gesteld.

De onderstaande tabel geeft van de toppers de eindtijd, de snelheid, het gewicht, het door ons berekende vermogen, het vermogen op zeeniveau en de ADV.

gvw analyse tijdrit tour4

Wat kunnen we hieruit voor conclusies trekken?

De belangrijkste conclusie is dat Dumoulin en Froome vrijwel hetzelfde vermogen getrapt hebben, namelijk 426-427 Watt. Gecorrigeerd naar zeeniveau komt dit overeen met 438-437 Watt. De waarde van Tom komt vrijwel overeen met de waarde van de vlakke tijdrit. Froome heeft dit keer duidelijk beter gereden dan vorige week. Omdat Froome 4 kg lichter dan Dumoulin is, heeft hij de klimtijdrit kunnen winnen en is ook zijn ADV hoger. De berekende ADV van Froome (6.32 Watt/kg) ligt dichtbij de maximale grenswaarde van 6.4 Watt/kg, die we als de ultieme grens van het (schone) menselijke vermogen beschouwen.

Bij de andere toppers zien we dat de lichtgewicht klimmers als Yates en Quinatana bij deze klimtijdrit goede tijden hebben kunnen rijden met een veel lager vermogen dan Tom en Chris, namelijk in de orde van 370 Watt. Gezien hun geringe gewicht hebben ze toch een relatief hoge ADV van 6.2 Watt/kg. We zien ook dat zij aanzienlijk beter hebben gepresteerd dan bij de vlakke tijdrit.

In de onderstaande figuren illustreren we de resultaten van de klimtijdrit op 3 manieren, namelijk aan de hand van de snelheid, het vermogen en de ADV.

gvw analyse tijdrit tour3

gvw analyse tijdrit tour2

gvw analyse tijdrit tour1

Wat betekent dit voor de kansen bij de tijdrit in Rio?

Hoewel Chris Froome een hele sterke indruk maakte bij de klimtijdrit, geven we Tom Dumoulin toch de beste kans op de gouden medaille in Rio. Als we kijken naar de resultaten van de tijdritten in de Tour, dan lijkt het erop dat Tom en Chris een even grote motor hebben. Beiden zijn in staat om een vermogen te trappen van rond de 440 Watt (gedurende ruim een half uur en op zeeniveau). Bij een klimtijdrit wint Chris het net, omdat hij dan profiteert van zijn lagere gewicht. Bij een vlakke tijdrit wint Tom omdat hij dan profiteert van zijn betere stroomlijning en lagere luchtweerstand. Het parcours in Rio is relatief vlak, zodat Tom iets betere papieren zal hebben.

Uiteraard zijn dit ‘maar’ berekeningen en zullen de werkelijke resultaten bepaald worden door de vorm van de dag in Rio. Wij hebben er in ieder geval vertrouwen in en duimen voor Tom!

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen