Shimano DURA-ACE R9100

Shimano presenteert vandaag de nieuwe DURA-ACE groep, R9100. Geen 12-speed of draadloos schakelen, zoals in het geruchtencircuit af en toe rondging. Wel met Synchronized Shifting, een eigen in de cranks geïntegreerde (uniek!) powermeter, hydraulische remkracht, nieuwe wielprofielen en draadloze connectie voor instellingen en uitlezen. Shimano noemt deze R9100 groep de meest geavanceerde groep ooit. Het uitgangspunt voor de nieuwe DURA-ACE R9100 was het energieverlies van de rijder naar het systeem verminderen waarmee de prestatie wordt verhoogd.

Binnen de nieuwe DURA-ACE R9100 wordt gebruik gemaakt van Synchronized Shifting, een techniek die we kennen van de XTR Di2 en XT Di2 mountainbike onderdelen. Met deze techniek kunnen de voor- en achterderailleur worden bediend met één druk op de shiftknop. Het systeem kiest dan automatisch de ideale kettinglijn in zo min mogelijk schakelstappen.
DURA-ACE R9100 biedt ook opties als een volledige geïntegreerde powermeter, hydraulische schijfremmen voor verbeterde remprestaties en nieuwe wielprofielen. Verder profiteert de groep van de nieuwe Bluetooth E-TUBE app, waarmee je jouw gebruikersprofiel naar meerdere – met Di2-uitgeruste – fietsen kunt sturen en zo je schakelvoorkeuren via een smartphone of tablet kunt aanpassen aan jouw smaak.

Aandrijving
FC-R9100-P_zz_zz_STD_S1 (Medium)Bij de ontwikkeling van de DURA-ACE R9100 stond ondermeer het minimaliseren van het energieverlies in de aandrijflijn centraal. Dat proces begint met het crankstel. Het nieuwe ontwerp voor het 2×11 crankstel biedt niet alleen verbeterde schakelprestaties. De vernieuwde crankarm en het buitenste kettingblad geven meer stijfheid en daardoor een betere krachtoverbrenging. Het gewicht is afgenomen met 7 gram. Het nieuwe crankstel is leverbaar is vijf variaties: 50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T en 55-42T met zeven crankarmlengtes variërend van 165 tot 180mm. Gewicht: 609 gram (50-34T), 621 gram (53-39T).

Geïntegreerde powermeter 
Met Shimano’s eerste en geïntegreerde powermeter is het mogelijk om real-time data te verkrijgen waarmee je prestaties kunnen worden gemonitord en geanalyseerd. De powermeter is uiteraard te koppelen met displays van andere fabrikanten. De powermeter kan het linker- en rechterbeen afzonderlijk meten. Dat geldt ook voor de trapfrequentie, waardoor de daadwerkelijke prestaties worden gemeten, los van externe factoren zoals helling, ondergrond en wind. De naam van de powermeter is ‘FC-R9100-P’. Het ‘brein’ van de powermeter zit in de behuizing van het DURA-ACE crankstel. De kracht van het linker- en rechterbeen wordt in de crankarmen gemeten. Omdat de powermeter met de spider is verbonden, kunnen kettingbladen worden verwisseld zonder de nauwkeurigheid van de power meter te beïnvloeden. Firmware updates kunnen met de nieuwe versie via een draadloze Bluetooth verbinding met smartphone of tablet worden uitgevoerd. Een geïntegreerde oplaadbare accu drijft de unit aan. Deze kan met een kleine, magnetische adapter worden opgeladen zonder dat deksels of behuizingen hoeven worden verwijderd.

Schakelsystemen
RD-R9100-SS_zz_zz_STD_S1 (Medium)Het brede aanbod aan schakelopties van de DURA-ACE R9100 is ontworpen om iedere renner te kunnen bedienen; mechanische of elektronische schakelsystemen kunnen worden gecombineerd met mechanische of hydraulische (schijf)remsystemen en worden gemonteerd op verschillende sturen. De introductie van hydraulische schijfremmen in de DURA-ACE lijn bieden extreme controle en betrouwbaar remmen bij natte (weers)omstandigheden. De kappen van de hydraulische shifters (STR9120/70) zijn bevatten een geïntegreerd hydraulisch reservoir en bieden een ergonomische handpositie, vergelijkbaar met de mechanische remkappen (ST-R9100/50). De shifterstand kan worden geïndividualiseerd voor het vinden van de juiste positie. Renners die kiezen voor Di2 elektronisch schakelen, kunnen eenvoudig de optie voor multi-shift aanpassen door middel van een aan/uit schakelaar op de shifter of, voor verdere instellingen, via de draadloze E-TUBE software.

Een set mechanische shifters (ST-R9100) voor velgremmen weegt 365 gram en een set mechanische shifters voor schijfremmen (ST-R9120) komt op 505 gram. De elektronische shifters voor velgremmen (ST-9150) wegen 230 gram per paar en elektronische shifters voor schijfremmen (ST-9170) wegen 360 gram. Synchronized Shifting is een nieuwe toevoeging aan de elektronische DURA-ACE groepen en is ontworpen om de versnellingskeuze makkelijker te maken en de beslismomenten in racesituaties te verkorten. Daarom is Synchronized Shifting ontworpen om met slechts één schakelactie de logische versnellingsverhouding te kiezen, ongeacht of deze versnellingswissel leidt tot een schakelactie van voorderailleur, achterderailleur of een combinatie van beide derailleurs. Synchronized Shifting biedt hiervoor twee schakelinstellingen:

  • Full Synchronized Shifting: de voorderailleur reageert op basis van de schakelactie van de achterderailleur. Dit houdt in feite in dat, wanneer geactiveerd, er geen twee afzonderlijke shifters nodig zijn om de voor- en achterderailleurs te bedienen, de twee knoppen op één shifter bedienen beide derailleurs.
  • Semi Synchronized Shift mode: de achterderailleur reageert op basis van de schakelactie van de voorderailleur en schakelt naar de volgende meest passende achterversnelling wanneer de rijder met de voorderailleur van kettingblad wisselt.

De shifters zijn 28% kleiner geworden (van 40mm breed naar 29mm) en het gewicht van de shifter is 22% afgenomen (van 128 gram naar 100 gram). Ook de satelliet shifters beschikken over een éénknopsfunctie. Zowel de voor- (FD-R9150, 104 gram) als achterderailleurs (RD-R9150, 204 gram) beschikken over deze nieuwe functies. De achterderailleur is voorzien van de SHADOW RD technologie, waarmee de derailleur dicht onder het werkende tandwiel wordt geplaatst. Hierdoor steekt deze minder uit, met minder kans op beschadiging als gevolg. Er is slechts 1 type derailleur, die kan met alle mogelijke cassettes omgaan.

Deels wireless
Hoewel het schakelen nog steeds bedraad gaat, voor een optimale betrouwbaarheid, is er toch iets draadloos geworden. De Di2 voor- en achterderailleurs zijn verbonden via de kleine draadloze unit (EW-WU111) die een ANT Privat verbinding verzorgt tussen de DURA-ACE onderdelen en andere apparaten (fietscomputers, powermeters, navigatie). Deze kunnen via de Shimano’s E-TUBE software worden verbonden, waarbij de programmeerbare aspecten van het Di2 schakelsysteem worden ondersteund. Voor het uitlezen of het wijzigen van instellingen heb je nu geen bekabelde computer meer nodig. Dat gaat draadloos met de nieuwe app op smartphone of tablet. Met de nieuwste versie van de E-TUBE (v2.11.1) software kunnen ook individuele rennersprofielen worden opgeslagen en naar de fiets worden verstuurd. De positie van de centrale ‘junction’ voor aandrijflijnen met elektronisch schakelen kan door framefabrikanten worden bepaald. Zo kunnen frames worden ontworpen die de junction in de onderbuis stoppen, of kan de junction worden geplaatst in sturen of op de traditionele manier onder de stuurpen.

Mechanisch
Ook het mechanisch schakelen is verder verbeterd. Een nieuwe voorderailleur en de direct mount achterderailleur maken dat mechanische schakelprestaties beter dan ooit verlopen. De voor- (FD-R9100-F) en achterderailleur (RD-R9100) wegen respectievelijk 69 en 158 gram. De nieuwe 11-30 cassette vergroot het versnellingsbereik en zorgt voor soepele en snelle kettingbewegingen, ongeacht of er wordt op- of afgeschakeld. De aandrijflijn is compleet met het nieuwe, lichte DURA-ACE pedaal.

Remsystemen
BR-R9100-F_zz_F_STD_S1 (Medium)Er zijn twee remopties op DURA-ACE niveau; mechanische velgremmen of hydraulische schijfremmen.
De nieuwe hydraulische schijfremmen voegen een nieuwe dimensie van controle, doseerbaarheid en vertrouwen toe aan de remprestaties in zware (weers)omstandigheden. De Dual-pivot of Direct Mount type velgremmen zorgen voor ongelooflijk krachtige prestaties. Ze bieden de beste balans tussen stijfheid, gewicht en remkracht, met een strak ontwerp, meer ruimte voor banden tot 28c en een afname van 43% in flex ten opzichte van de vorige DURA-ACE remmen. De Direct Mount opties bieden een geïntegreerd aerodynamisch ontwerp op de voorvork (BR-R9110-F), op de staande achterbrug (BR-R9110-RS) of onder de liggende achterbrug (BR-R9110-R). De hydraulische schijfremklauwen kunnen direct op het frame worden gemonteerd (flat-mount) voor een strak uiterlijk met een laag profiel. De speciale DURA-ACE rotors zorgen door de extreme warmteafvoer voor stabiliteit in remprestaties. Door het vergroten van de adapter neemt de warmteoverdracht aan de rotor af en wordt meer warmte via de lucht afgevoerd.

Nieuwe wielsets
WH-R9100-C24-CL-F_zz_F_STD_S1 (Medium)De nieuwe, 28mm brede, C60 en C40 velgen vormen de basis voor stijvere wielen die de voorwaartse en zijdelingse (laterale) krachtoverbrenging moeten verbeteren. De 60mm en 40mm velgen zijn gemaakt van carbon en ontworpen om zowel de luchtweerstand als de rolweerstand te verminderen. Hierdoor bespaart, volgens Shimano, de C60 wielset 16 Watt ten opzichte van de huidige C50 wielset. De C24 wielen completeren de DURA-ACE lijn waarmee renners dus uit drie velghoogtes kunnen kiezen. De wielen zijn leverbaar voor draadbanden, tubeless banden en tubes met zowel quick release varianten als E-thru steekassen (12mm).

Beschikbaarheid: Oktober dit jaar komt de DURA-ACE R9100 mechanische velgrem versie beschikbaar, voorjaar 2017 volgt de Di2 disc versie.

Specs en naamgeving nieuwe onderdelen:
RD-R9100 Achterderailleur voor 11-speed, SS kooi, grootst mogelijke kransje 30T
FD-R9100 Voorderailleur voor 11-speed
ST-R9100/20 Dual bedieningshendel, Caliper/Hydraulische rem
BR-R9120-Kit-R9170 On-road hydraulische schijfrem (ST-R9120 + BR-R9170) J-kit Direct

Specificatie elektronische onderdelen (Di2)
RD-R9150 Elektronische achterderailleur voor 11-speed, SS cage, Max laag tandwiel 30T
FD-R9150 Elektronische voorderailleur voor 11-speed, voor dubbel gebruik
ST-R9150/70 Elektronische dual bedieningshendel, Caliper/Hydraulische rem
BR-R9170-Kit-R9170 On-road hydraulische schijfrem (ST-R9170 + BR-R9170) J-kit Direct
SW-R9150 Remote satelliet shifter (per paar)
ST-R9160/80 Elektronische Dual bedieningshendel, voor TT/Triatlon Caliper/Hydraulische rem
BR-R9180-Kit-R9170 On-road hydraulische schijfrem (ST-R9180 + BR-R9170) J-kit Direct
SW-R9160 Remote TT/Tijdritshifter (per paar)

EW-parts
EW-WU111 Draadloze unit
EW-JC130 Y-split rooting
EW-RS910 Ingebouwd type Junction-A
EW-RS911 Extern type Junction-A Specificatie gemeenschappelijke onderdelen

Cranks
FC-R9100 Hollowtech II crankstel voor 11-speed, zonder BB, 50-34T / 52-36T / 53-39T / 54-42T – 55-44T
FC-R9100-P Hollowtech II crankstel voor 11-speed, met power meter, zonder BB, 52-39T, 52-36T, 50-34T

Cassettes
CS-R9100 11-speed cassette, 11-25T/11-28T/11-30T/12-25T/12-28T

Remmen
BR-R9100 Dual pivot remklauw
BR-R9110-F Direct mount type remklauw, Voor BR-R9110-RS Direct mount type remklauw, Achter BR-R9170 Hydraulische schijfremklauw, 2-zuigers
SM-RT900 ICE TECHNOLOGIE Schijfrem rotor, CENTER LOCK, 140mm/160mm

Wielsets
WH-R9100-C24-CL Carbon & aluminium composiet wielset road clincher, QR
WH-R9100-C40-CL Carbon & aluminium composiet wielset road clincher, QR
WH-R9100-C40-TU Carbon road tube wielset, QR
WH-R9170-C40-TL-12 Carbon road tubeless wielset, E-thru 12mm, voor schijfrem
WH-R9170-C40-TU-12 Carbon road tube wielset, E-thru 12mm, voor schijfrem
WH-R9100-C60-CL Carbon / aluminium composiet wielset road clincher, QR
WH-R9100-C60-TU Carbon road tube wielset, QR
WH-R9170-C60-TL-12 Carbon road tubeless wielset, E-thru, voor schijfrem
WH-R9170-C60-TU-12 Carbon road tube wielset, E-thru 12mm, voor schijfrem