Naloop en offset

In het artikel De Perfecte Fiets in ons maartnummer stellen we voor een Trek Procaliber frame te voorzien van een Cannondale Lefty voorvork. Dat doen we om een extreem snel en licht sturende bike te krijgen. Hoewel de combinatie vrij uniek is kan het technisch prima dankzij de ombouwkit die Cannondale maakt, in haast ieder frame is een Lefty te bouwen.

Vorksprong:

Iedere fiets stuurt lichter en sneller wanneer je een Lefty monteert. Dat komt een beetje door de hoge stijfheid van die halve vork, maar vooral doordat het wiel op een andere plaats komt te zitten. Dat komt door de grotere vorksprong. De sprong is, zo eenvoudig mogelijk gezegd, het stukje dat de voorwielas vóór het verlengde van de balhoofdas ligt. Dat is nogal onbegrijpelijk, een plaatje werkt beter!

vorksprong

<Bij ouderwetse stalen vorken werd de sprong gemaakt door de vorkpoten vooruit te buigen. Tegenwoordig zijn vorkpoten recht, maar ze lopen nog steeds naar voren. Hoeveel, dat verschilt>

Naloop:

Het effect van die grotere sprong is dat het contactpunt van de band met de grond dichter bij de denkbeeldige balhoofdas komt. De horizontale afstand tussen de vooras en de kruising van grond en balhoofdas noemen we de naloop. Ook dit vraagt, nee smeekt om een plaatje.

vork

<De afstand van A naar B noemen we de naloop. Door de naloop volgt het voorwiel de richting waarin je het duwt. Net zoals de wieletjes onder een supermarkt karretje.>

Je voelt hem aankomen, hoe groter de naloop hoe beter het voorwiel de richting volgt waarin je al fietst en hoe meer kracht het kost van richting te veranderen. Een grotere sprong laat de fiets dus lichter sturen.

Natuurlijk zijn er meer factoren die bepalen hoe een fiets stuurt. De totale lengte van de fiets, de gewichtsverdeling, de wielmaat en de balhoofdhoek van het frame. Die laatste twee hebben een even grote invloed op de naloop als de vorksprong, frame, vork en wielmaat maken dus samen de naloop. Voor de duidelijkheid:

offset

<De naloop, het grijze vlakje, is het resultaat van vorksprong, balhoofdhoek èn wielmaat.>

Die naloop is trouwens ook te berekenen, en wel met de volgende formule: Naloop=(ashoogte(cos(balhoofdhoek))-vorksprong)/(sin(balhoofdhoek)

Gelukkig zijn er handige online calculators waar je alleen de waardes hoeft in te voeren zoals deze: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Met deze kennis kunnen we eenvoudig rekenen aan de standaard Procaliber zoals Trek hem levert, de Cannondale F-Si waarvan we de voorvork lenen en de combinatie frame-vork die wij bedacht hebben. In alle gevallen gaan we uit van 29-er banden met een breedte van 52mm.

Trek Procaliber
Balhoofdhoek: 69,9
Vorksprong: 51
Naloop: 80

Cannondale F-Si
Balhoofdhoek: 69,7
Vorksprong: 55
Naloop: 77

Mathijsfiets
Balhoofdhoek: 69,9
Vorksprong: 55
Naloop: 76

De F-Si stuurt een stuk lichter dan de Procaliber, en onze Mathijsfiets doet daar nog een schepje bovenop. Daarmee stuurt hij een beetje sneller dan de Cannondale, en een stuk vinniger dan de Trek. Niet handig als je graag zonder handen fietst, maar ideaal voor Mathijs als hij zijn parcoursrecord aanvalt.

 

Code: 160370