Vroeger was het simpel: er waren racefietsen, mountainbikes en voor de liefhebbers in de Lage Landen veldrijfietsen. Nu is er naast de crosser ook de gravelracer komen overwaaien uit de VS. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee off-road-racers?

  1. Een crossfiets wordt zo licht mogelijk gebouwd. Gooien en smijten gaat nu eenmaal beter met een fiets van 7 kilogram dan met eentje van 9,5 kilogram.
  2. Een gravelracer heeft ongeveer tien nokjes en dopjes voor de montage van spatborden en bagagedragers. Deze nokjes ontbreken bij een crosser.
  3. Een crosser kan banden tot 33 millimeter aan, een gravelracer heeft banden tot ruim 40 millimeter.
  4. Waar de gravelracers allemaal zijn voorzien van schijfremmen, zijn er anno 2016 nog steeds crossfietsen die met cantilever remmen zijn uitgerust.
  5. Een crosser heeft doorgaans een steilere balhoofdhoek en een kortere wielbasis dan een gravelracer. Een heel bochtig parcours rijd je zo makkelijker met een crosser dan met een gravelracer.
  6. Een crosser heeft maximaal 36/46 als voorbladen of enkel een 44-tandsblad. Voor de cross is een cassette van 12-25 voldoende. Op een gravelracer kom je ook 50/34 tegen, veelal in combinatie met 11-28.
  7. Gravelracers worden vooral door Amerikaanse fabrikanten gemaakt, maar sinds kort hebben ook Europese merken deze markt ontdekt.

In het november-nummer zetten we zes fietsen op een rijtje, van een crosser pur sang tot een echte gravel racer en vier fietsen ertussenin. We testten de Trek Crockett 7, BMC Crossmachine CXA01, Ritchey Swiss Cross Disc, Bulls Grinder 2, Rose Team DX Cross-3000 en de Ridley X-trail C20. Wil je weten welke van deze fietsen het beste bij jouw wensen aansluit en het beste scoort? Koop dan het november-nummer van Fiets.