In Fiets nr.11 -vanaf 6 november in de winkel- bespreken we de mogelijkheden om tijdens de winteravonden indoor te trainen. Maar ga jij toch liever naar buiten, dan is goede verlichting onontbeerlijk. Daarom testen we ook een aantal nieuwe lampensets.

TechniekDankzij de technische ontwikkelingen vooral op het gebied van leds en de accu’s worden er flinke stappen gezet in lichtopbrengst en een compacte behuizing. Voor de voeding zien we steeds minder ‘ouderwetse’ losse batterijen. Een interne accu die via een micro usb-kabel wordt opgeladen is de huidige standaard. Voor de montage zijn we fan van modellen die zonder gereedschap en in een handomdraai zijn te monteren. In de praktijk beoordeelden we de brandduur – in maximale stand -, de montage en het lichtbeeld. Bij de bespreking per merk vind je onze opmerkingen waarbij we bij het gewicht eerst dat van de voorlamp noemen.

In deze test richten we ons dus op de nieuwste modellen. Voor het achterlicht houden we een prijs aan van 15 tot 25 euro. Van deze modellen verwachten we een goede zichtbaarheid van achteropkomend verkeer. Er zijn ook duurdere modellen te koop. Deze zijn vaak net wat groter en daarnaast is de straling nog feller. Fiets je veel op afgelegen en onverlichte wegen dan raden we zeker aan om hier eens naar te kijken. Rijd je vooral op fietspaden, dan is zo’n model wat overdreven. Ook bij het rijden in een groep is zo’n erg felle lamp niet prettig. Voor het voorlicht gingen we zitten tussen 50 en 75 euro. We hopen daarbij niet alleen gezien te worden, maar zelf ook nog iets te zien in het geval de straatverlichting te wensen over laat.

In het magazine testen we al 8 sets, het ging om deze types: Sigma Sportster, Topeak Aero, Lezyne Macro, Light&Motion, BBB Swat, Busch&Muller Ixion, Contec Whistle en de Knog Blinder.

Toen hielden we nog 2 sets over die we hier gaan bespreken, dit zijn de Spanninga Zircon en de Bontrager Ion 120.

Spanninga Zircon € 27,90 / Spanninga O € 14,90

  • Gewicht: 198 / 73 gram
  • Afmetingen 45 x 47 x 116 / rond 58 x 34 mm
  • Brandduur 42 / 50 uur
  • Voeding 4 AA / 2 AAA batterijen
  • Standen 2 + knipper / 1 + knipper

Philips stopte na zo’n 3 jaar met het produceren van fietsverlichting. Dit was reden voor het Friese Spanninga om een aantal ontwerpen over te nemen. Het achterlicht met kenmerkende O-vorm bevestig je met een elastiek aan je zadelpen. Graag hadden we een iets ander ontwerp gezien. De verbinder sluit over een groot gebied rond de zadelpen. De binder staat als het ware met de ‘benen wijd’ richting de zadelpen, wat er minder strak uitziet. De voorlamp heeft een afkapping om niet te verblinden.

Praktijk
De stuurklem van het voorlicht werkt goed en zet je simpel vast met een stelwieltje. Je kunt de lichtbron naar links of rechts draaien. Dat is handig bij sturen met een bocht. De lichtopbrengst is in de maximale stand redelijk. Het lichtbeeld is een rechthoekig en valt ruim voor je voorwiel. Het achterlicht valt goed op door de typische vorm.

Conclusie
Dankzij de keuze voor batterijvoeding is de brandduur erg lang. De voorlamp is bruikbaar om ook mee te zien, maar in het pikkedonker is de lichtbundel smal en minder fel dan andere testmodellen. Daar staat wel een lange brandduur en een scherpe prijsstelling tegenover. Het ontwerp van beide lampjes oogt niet erg sportief.

Eindoordeel: fietsers

 

Bontrager Ion 120/Flare 3 € 69,95

  • Gewicht: 107 / 77 gram
  • Afmetingen: rond 34 x 86  / 31 x 30 x 67 mm
  • Brandduur: 20 / 30 uur
  • Voeding: 3 AAA / 2 AAA
  • Standen: 2 + knipper / 1 + knipper

Dat het Amerikaanse Bontrager verlichting serieus neemt bleek wel tijdens de Tourstart in Utrecht:  Diverse Trek-rijders reden met een Flare R, een fel knipperend ‘daglicht’ achterlicht. Geen interne accu in deze combi maar ‘gewone’ batterijen. Bij de achterlamp komt een serie houders mee om passend te zijn aan een zadeltasje, zadelpen en montage direct aan een drager. Mooi compleet geleverd dus.

Praktijk: de voorlamp is lekker compact en monteert simpel met de geïntegreerde brackethouder met elastiek.  Er ontbreekt een indicatie voor batterij status. Monteren we de achterlamp in het ‘bracket’ voor de zadelpen dan beweegt deze nog in de houder. Graag hadden we dit wat strakker gezien. Net voor je voorwiel en opzij is de verlichting minimaal. De bundel verder voor je voorwiel is fel maar wel beperkt in breedte om echt veel zien als je op snelheid bent. De achterlamp verlicht erg goed en maakt je ook van opzij zichtbaar!

Conclusie: de voorlamp kent zijn beperking qua lichtbundel. Gezien de prijsstelling van de set hadden we hiervan meer verwacht. Fiets je op verlichte fietspaden dan voldoet deze. Is het echt donker dan zouden we toch graag meer output hebben zoals andere modellen in de test -in Fiets nummer 11–  laten zien. Goed zichtbaar ben je dan wel met de achterlamp die ook nog eens lekker lang brandt op 2 AAA batterijen.

Eindoordeel: fietsers

 

Code: 151198