Wat hebben we genoten van de spectaculaire prestaties van Tom Dumoulin in de eerste week van de Vuelta! Hij liet de hele wereldpers versteld staan met zijn overwinning op de flanken van de Alto de Puig Llorenca tijdens de 9e etappe, waarmee hij alle toppers versloeg en de rode trui veroverde. Toch verwacht iedereen- inclusief Tom zelf- dat hij zijn rode trui zal gaan verliezen tijdens de loodzware Koninginnerit, die woensdag 2 september gereden zal worden. Hij is immers een tijdrijder en te zwaar om de lichtgewicht klimmers bij te kunnen houden in het hooggebergte? Maar is dit ook echt zo en wat kunnen we daarover zeggen met de theorie van Het Geheim van Wielrennen?

We hebben geprobeerd om een inschatting te maken van de capaciteiten van Tom Dumoulin. Op basis daarvan hebben we berekend hoeveel tijd hij woensdag zal verliezen op Froome en Quintana. Onze conclusie is dat er een reële kans bestaat dat Tom ook woensdagavond de rode trui nog in zijn bezit heeft! We hopen dat we gelijk krijgen!

Parcours van de 11e etappe van de Vuelta 2015
De Koninginnenrit van de Vuelta gaat over vijf cols, waarna de aankomst bovenop nummer zes ligt. De rit speelt zich van start tot finish af in het bergstaatje Andorra. De etappe is ‘maar’ 138 km lang, maar daarin moeten wel maar liefst 5200 hoogtemeters overwonnen worden. Direct na de start gaat het bergop en na 13 km wordt de Collada de Beixalis (1e categorie) beklommen. Ook de 2 volgende cols ( de Ordino en de La Rabassa) zijn van de 1e categorie. Vervolgens gaat het naar de Collada de la Gallina, die van de buitencategorie is met de top op 1910 meter en klimpercentages tot 18%. Na de Alto de Comella van de 2e categorie wacht tenslotte de slotklim naar de Alto Els Cortals d’Encamp.Slotklim Alto Els Cortals d’Enkamp
De slotklim voert naar het dak van de Vuelta op 2100 meter. De klim is in totaal 15 km lang met een gemiddeld hellingspercentage van 6,8 %. Het slotdeel is zeer zwaar met een lengte van 8,5 km en een gemiddeld percentage van 8,91% (maximaal 11,6%). In dit laatste stuk moeten de renners bijna 800 hoogtemeters overwinnen. Het koersverloop is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar we zijn er onze analyse vanuit gegaan dat de toppers (inclusief Tom Dumoulin) bij elkaar zullen blijven tot het laatste steile stuk en gaan dus eens rekenen aan dit stuk.

1

 

Hoe groot is het vermogen van Tom Dumoulin?
De tijd die de renners nodig zullen hebben op de slotklim, wordt natuurlijk primair bepaald door het vermogen dat ze kunnen trappen. In het Geheim van Wielrennen hebben we uitgelegd dat met name hun ADV (Anaerobe Drempel Vermogen) bepalend is, dit is het vermogen in Watt/kg dat ze een uur kunnen volhouden. In de Tour de France hebben we gezien dat de ADV van Nairo Quintana vrijwel gelijk was aan de maximale waarde van 6,4 Watt/kg, die we aanhouden als grens voor het ‘schone’ menselijk prestatievermogen. Chris Froome had in het begin van de Tour een ADV van 6,2 Watt/kg, maar aan het einde was dit door vermoeidheid gedaald tot 6,0 Watt/kg. De grote vraag is nu wat de ADV van Tom Dumoulin is?
Een eerste inschatting kunnen we maken op basis van zijn prestatie bij de openingstijdrit van de Tour de France in Utrecht. De onderstaande tabel geeft de vermogens van de toppers, die we berekend hebben op basis van de gerealiseerde tijden. Tom heeft toentertijd dus een vermogen getrapt van 495 Watt! Als we dat delen door zijn gewicht van 71 kg en een piekfactor van 1,10 (om te corrigeren voor het feit dat de tijdrit maar 15 minuten duurde) komen we op een hele hoge ADV van 6,3 Watt/kg! Nu heeft Tom dit natuurlijk gerealiseerd op een tijdrit (zijn specialiteit) en gedurende korte tijd, dus we moeten voorzichtig zijn om te vertalen naar een prestatie in een zware bergetappe.

2

Een tweede inschatting kunnen we maken op basis van zijn prestatie bij de beklimming van de Alto de Puig Llorenca tijdens de 9e etappe van de Vuelta. Hij legde toen de slotklim van 3,7 km met een hellingspercentage van 9,89% af in 11 minuten en 19 seconden. Als we dit met ons model narekenen heeft hij toen een ADV van 6,2 Watt/kg getrapt! Ietsje minder dan in Utrecht, maar nog steeds een zeer respectabele waarde. Geen wonder dat hij Chris Froome klopte! Onze conclusie is dan ook dat Tom wel degelijk ook in staat moet zijn om bergop met de besten mee te doen. De enige onzekerheid die over blijft, is natuurlijk in hoeverre hij ook het duurvermogen heeft om in zo’n zware etappe na 5 cols ook op de slotklim nog een hoog vermogen te trappen.

Hoeveel tijd gaat Tom verliezen op de slotklim?
Met ons natuurwetenschappelijke model, zoals beschreven in ons boek, hebben we een berekening gemaakt van de slotklim. We hebben daarbij de volgende aannames gedaan voor de ADV van de toppers.

3

Conform de theorie uit ons boek hebben we de vermogen vervolgens gecorrigeerd voor 2 factoren:

  1. Doordat de duur van de klim korter is dan 1 uur kunnen de renners iets meer vermogen trappen dan overeenkomt met hun ADV ( een factor 1,06)
  2. Door de ijle lucht op de berg wordt het zuurstofopnamevermogen en dus het vermogen een stuk lager (een factor 0,93)
    Op basis van de gegevens van de klim, hebben we vervolgens berekend dat de toppers de volgende snelheden en klimtijden zouden moeten kunnen realiseren.

4

Volgens deze sommen gaat Tom dus 44 seconden verliezen op Quintana en 33 seconden op Froome en zou hij zijn rode trui dus tijdens de Koninginnenrit kunnen behouden!

Welke factoren hebben invloed op het resultaat?
Het allerbelangrijkste is het uithoudingsvermogen van Tom. In hoeverre is hij in staat om aan het einde van de dag, na 5 zware cols, nog een keer zijn maximale vermogen te leveren op de slotklim? Het kan natuurlijk heel goed zo zijn dat hij gedurende de dag al zo veel heeft moeten geven dat de vermoeidheid of zelfs de man met hamer toeslaat. Belangrijk is in dit verband ook het koersverloop en de steun van zijn ploeg.
De haalbare snelheden en de klimtijden worden verder ook bepaald door de weersomstandigheden, met name de temperatuur en vooral de wind. Hier zullen alle renners echter last van hebben, dus dit is minder bepalend voor de onderlinge verschillen.

Je kunt de invloed van alle factoren op je eigen klimtijd berekenen met onze calculatoren op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen.
Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen