De laatste jaren is de raceband van 25 millimeter in opmars, maar het gros van de toerders en amateurwielrenners rijdt nog altijd op 23 millimeter. De grote vraag: waarom?

We testten beide bandbreedtes in 2014 en concludeerden dat de 25-millimeterband een lage rolweerstand kennen, meer comfort leveren, minder kans op stootlek geven en wat aerodynamica de 23’ers nauwelijks ontlopen. Afgaand op die feiten verdient de 25-millimeterband de voorkeur boven die van 23 millimeter. Dat is ook de reden dat de meeste profs inmiddels op 25 millimeter rijden.Rolweerstandsmetingen

Nog meer comfort en nog lagere rolweerstand leveren de banden van 28 millimeter, maar deze zijn ten opzichte van de 25’ers minder aerodynamisch en leveren in veel standaardframes problemen op omdat er onvoldoende ruimte is voor de hoge en brede band.

Wil je meer weten over de 23, 25 en 28-millimeterbanden en hun meetresultaten? Bestel dan de digitale Fiets nr. 6, juli 2014 met de hele test op tijdschrift.nl.