Lars Boom heeft met zijn overstap van Belkin naar Astana tegelijk Bianchi ingeruild tegen Specialized als het gaat om de fietsensponsor. De winnaar van de kasseienrit in de Tour de France van vorig jaar rijdt op een S-Works Tarmac. Opvallend is vooral het protype Specialized zadel.

De S-Works Tarmac is de meest voorkomende fiets in het World Tour peloton. Ook Etixx-Quickstep en Tinkoff-Saxo rijden op fietsen van de Amerikaanse fabrikant. Astana rijdt met Campagnolo onderdelen en Corima wielen. Wij bekeken de fiets van Boom tijdens de Tour Down Under. Daar reed onze landgenoot met een mechanische Campagnolo Super Record 11-speed groep.

Toch bestaat niet de hele groep uit Campagnolo onderdelen. Boom rijdt met een SRM Specialized S-Works crank. Deze BB30 compatabile crank van carbon, maakt gebruik van een zogeheten Hirth koppeling, gelijk aan die van de Campagnolo’s Ultra Torque. Vandaar dat de onderdelen met elkaar te combineren zijn. Op de fiets van Boom zitten 53/39 tands voorbladen en en 12-29 tands cassette achter.

1424216654114-2o8yqxvf1rt6-700-80De Corima wielen hebben een 47mm hoge velg van carbon. De Sapim CX-Ray spaken zijn dun en licht.

Zadel

Het korte Specialized zadel is een prototype en lijkt qua uiterlijk op een tijdrit en triathlonzadel. Specialized heeft bijvoorbeeld al de Sitero op de markt. Dit zadel heeft de naam Power. Het maakt gebruik van hetzelfde  uitsparing in het midden als bij de Specialized’s Toupe en Romin modellen. Ook heeft de Power een zelfde FACT carbon rails. Specialized wil geen verdere details prijsgeven. ”Wij maken veelvuldig gebruik van profrenners om materiaal te testen en te ontwikkelen. We doen dit vaak in wedstrijdverband. Een aantal producten die onze renners testen komen uiteindelijk in onze collectie terecht. We noemen dit Project Black”

(David Rome / Immediate Media)

Specificaties:

Frame: Specialized S-Works Tarmac – maat 56cm
Vork: Specialized S-Works Tarmac carbon
Balhoofd: Tapered sealed
Stuurpen: FSA OS-98, 130mm x -6 graden
Stuur: FSA Omega Compact, 44cm (c-c)
Stuurlint: Specialized S-Wrap Roubaix
Remmen: Campagnolo Super Record
Rem- en schakelgrepen: Campagnolo Super Record
Derailleurs: Campagnolo Super Record
Cassette: Campagnolo Super Record, 12-29T
Ketting: Campagnolo Record
Crankset: SRM Specialized S-Works, 175mm, Campagnolo 53/39T kettingbladen
Bracket: CeramicSpeed
Pedalsen: Look Keo Blade 2 CroMo
Wielen: Corima 47mm S+ tubes
Banden: Specialized Turbo tubes. 24mm
Zadel: Specialized S-Works Power – prototype
Zadelpen: FSA K-Force SB25
Bidonhouders: Tacx Tao (2)
Computer: SRM Power Control 7
Accessoires: Campagnolo kettingvanger, ANT+ snelheidsmeter

Maten:

Lengte: 1.91m
Gewicht: 72 kg
Zadelhoogte vanaf bracket, c-t: 810mm
Zadel setback: 136mm
Zitbuislengte(c-t): 501mm
Punt zadel tot stuur: 660mm
Verval zadel – stuur: 130mm
Balhoofdbuis: 160mm
Bovenbuis (effectief): 565mm
Gewicht fiets: 7.16kg