Had Merida vorig seizoen nog carbon cyclocross fietsen, deze jaargang is het alleen aluminium wat ‘de klok slaat’. Drie modellen: de 3, 4 en de 5. Opvallend is wel dat alle drie voorzien van schijfremmen. Dit is de ‘5’, de meest luxueuze van het stel. € 1699,-. Alu, 11-speed, schijven!
Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco Veurink

Niet de eerste keer dat we een Merida crosser met schijfremmen testen. In FIETS 10 van 2012 kwam de er een carbon Merida met Shimano Ultegra 6700 en Avid mechanische disc brakes aan bod en daarvóór ook nog een eerste aluminium model met ‘disc brakes’. Die had toen nog een inbouwbreedte van 130 mm waardoor het allemaal maar net paste. Nu lijkt het erop dat de crosser met schijfrem aan een opmars bezig is waardoor er meer componenten beschikbaar zijn. Met dank ook aan de 29er!

Deze Cyclo Cross 5 D is gebouwd rond een CC Lite-D-Single frame met CC Carbon-D voorvork. Het frame weegt rond de 1700 gram, de voorvork tegen de 800 gram. De torsie stijfheid zit ruim boven de 100 Nm ( 117 Nm). Ondanks de aanlasnokken voor de disc brakes is de Cyclo Cross 5 D vrij klassiek. De buizen zijn licht geovaliseerd en oversized, de onderkant van de bovenbuis plat en de nokken van de kabels zijn boven op de bovenbuis te vinden –de kabel van de achterrem en die van de derailleurs. De lassen zijn goed zichtbaar. De balhoofdbuis is voorzien van een soort strop boven en onder. De liggende achtervorken zijn plat.
De afmontage bestaat uit 11-speed Shimano Ultegra in combinatie met een FSA Energy Cross 46/36 crankstel en 11-28 achter. Het remmen gebeurt met de Hayes CX Expert 160 mm schijf voor en Hayes CX Expert 140 mm schijf achter. Extra remhendels op het stuur. Wielen: opgebouwd rond Shimano naven en 28 gaats Merida XCD Lite velgen. Verder Continental Cyclocross Race 35 mm vouwbanden en Merida delen en Prologo Kappa Evo zadel. 9,70 kilo voor een maat 55. Er zijn vijf maten: van 48 tot en met 61 cm.

De fiets draaide mee in de test voor FIETS 10. We vroegen onze testers dus ook punten te geven voor remkracht, het schakelen en het rijgedrag. Respectievelijk een 6,5, 8 en 7, 2 scoorde de Merida. Het remmen van de Hayes remmen? Is ‘ruim voldoende’ maar een stuk minder dan de hydraulische remmen. ‘maar als je vooral toertochten rijdt is het een stuk beter dan gewone remmetjes’. De nut van de extra remmen aan het stuur zit hem in een extra stukje zekerheid. Het schakelen van de 11-speed Ultegra zit op een hoog niveau ‘alles werkt zoals het hoort’ volgens een van onze testers. Wat valt tegen? Het gewicht van de complete fiets. Die zit tegen de 10 kilo aan en dat is in vergelijking met -met name- carbon fietsen een stuk hoger. En die extra ‘last’ lijkt de Cyclo Cross 5 D ‘wat te remmen. Hij voelt stug aan. En de Merida moet wat op gang komen. Als dat zo is, dan loopt die gewoon lekker door’.

Samenvatting: niet super flitsend, wel een uitstekende fiets als je je focust op het maken van toertochten. Een stuk subtieler dan een 29er. Stoerder ook. Net gemaakt frame, alles past. Prima 11-speed Ultegra en FSA crankstel. Remkracht net wat minder als bij de hydraulische SRAM remmen. Wielen ruim in orde, al zijn ze wat zwaar.
www.merida.nl