Na een eerste blik komt de vraag op: is het een motor, een scooter, of een fiets? Audi presenteert de e-bike Wörthersee. De elektrische fiets van de autofabrikant valt vooral op vanwege het futoristische design.

Het is een trend onder autobedrijven. De fabrikanten willen meer vervoersmiddelen aanbieden dan alleen auto’s. ‘Mobiliteit’ is het toverwoord. Electrische fietsen en scooters worden als goede aanvulling op de auto gezien.

De 2,3 kW sterke elektromotor van de e-bike Wörthersee,  is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert volgens Audi een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike 11 kg. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk). Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt voor zo comfortabel mogelijke rijeigenschappen. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen.

De berijder van de e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt 50 km/h. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer)  Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’ zijn van dit materiaal gemaakt. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.

De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via een touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven.

Audi presenteert de fiets als High End e-bike. Een fiets dus voor een kleine doelgroep. De prijs van de e-bike is niet bekend gemaakt.