Zijn eerste etappezege heeft hij op zak in de Ronde van Italie. Mark Cavendish heeft lak aan de vloek van regenboogtrui. Waar veel van zijn voorgangers als wereldkampioen nog maar moeilijk wedstrijden wonnen, daar rijgt de Brit dit seizoen zijn zeges aaneen. Hij doet dat allemaal op een voor hem nieuwe fiets: De Pinarello Dogma 2.

 

Mark Cavendish staat bekend als een perfectonist. Waar voor sommige wielrenners hun fiets niets meer is dan een gebruiksvoorwerp,  daar is de Britse wereldkampioen op fietsgebied een echte materiaalfreak. Gedurende het hele jaar is hij bezig met aanpassingen. Samen met PRO ontwikkelde hij een eigen stuur en stuurpen, om de enorme krachten te weerstaan die hij ontwikkelt in een massasprint. Deze onderdelen gebruikte hij vorig seizoen bij HTC al op zijn Specialized Venge. Omdat PRO ook één van de leveranciers is van Team Sky, verhuisden de stuurpen en het stuur mee naar de Dogma 2 van Pinarello.

Maat 50

De Italiaanse fiets van de wereldkampioen is een sloping met maat 50. De bovenbuis is 50 cm lang, de zitbuis heeft een hoogte van 46 cm. Cavendish wil in zijn sprint zoveel mogelijk naar voren zitten. Met zijn neus bijna op het voorwiel heeft hij in volle sprint een groot aerodynamisch voordeel. Zadelhoogte en lengte van de stuurpen wisselen regelmatig. Eerder dit seizoen ruilde de Brit zijn 130 mm stuurpen in voor een exemplaar van 120 mm. De crancks van zijn fiets zijn 170 mm lang.

Mark Cavendish heeft al jaren een eigen mecanicien: de Zuidafrikaan Gary Blem. Hij legt op de website van Team Sky uit waarom Cavendish zo vaak van positie wisselt: ,,Mark is ervan overtuigd dat zijn lichaam constant verandert. Hij gelooft dat hij zijn fiets moet aanpassen aan zijn lichaam. Een verschil in zadelhoogte van anderhalve centimeter is voor hem geen probleem”. Opvallend, omdat veel wielrenners een verschil van 1 milimeter in zadelhoogte al zeggen te voelen.