Een persbericht van het team van Bart Brentens liet onze wenkbrauwen fronsen. Het merk Superior volgde Trek op als sponsor voor de frames.  Superior? Is dat een fietsenmerk? Ja dat dachten wij ook. Het merk uit Tjechie heeft voornamelijk een nationaal dealernetwerk. Om het merk internationaal op de kaart te zetten stapten ze bij het team van Brentjens in.  Wij waren benieuwd naar de fiets en testten het topmodel 29er, de Team 29.

De Team 29 vormt het topmodel in de grote wielen range. Het team van Brentjens zet deze fiets ook in naast het 26” model. Het frame heeft de technieken aan boord die anno 2012 bijna standaard zijn. De versnellingskabels intern door het frame, tapered balhoofd, BB30 geïntegreerde trapaslagers en een post-mount remklauw bevestiging op de liggende achtervork. Voor een kortere wielbasis is de zitbuis ligt geknikt. De framebuizen zijn wat vierkant van vorm en hebben sterke lijnen. Hierdoor krijgt het frame een eigen uitstraling.

Versnellingskabels verdwijnen in het frame

Afmontage
Met een afmontage-mix van Shimano XTR, FSA, Formula en DT Swiss is er voor kwaliteitscomponenten gekozen van veel verschillende aanbieders.  De aandrijving heeft een FSA K-Force Light crankstel (28-40 vertanding) en Shimano XT 11-36 cassette. Schakelen gaat met de toplijn van Shimano. De voorderailleur is nog gewoon met klemband waarbij de kabel van de onderkant komt. Voor het carbon stuur, stuurpen en zadelpen shopte Superior ook bij FSA. De voorvork en wielen komen van DT Swiss. Opvallend is dat het voor- en achterwiel met een snelsluiter vastzitten terwijl we ook al vaak een steekas-systeem zien. De Formula R1 hydraulische schijfremmen moeten genoeg stopkracht geven.

Metingen
De fiets -in maat 19”- weegt zonder pedalen precies 10kg. Niet extreem licht maar wel te verwachten als je de opbouw ziet. Vooral de wielen en voorvork zijn relatief zwaar. Die wielen kunnen wel tegen een stootje met 32 spaken die over 3 gekruist zijn. Mooi detail zijn de rode en witte spaken. De balhoofdhoogte is met 12 cm behoorlijk laag. Wel jammer is dat er voor een relatief hoge bovenste balhoofdkap is gekozen. Deze kun je natuurlijk wel wisselen met een platte variant om toch iets dieper te zitten.

Prettige en mooie Formula remmen. Let ook op de gekleurde spaken.

Praktijk
Het frame voelt strak en hard aan, veel comfort wordt hier niet uitgehaald. Ook de vrij dikke -31,6mm- zadelpen geeft niet veel mee. Aanzetten gaat vlot en voelt strak zoals je van een wedstrijdfiets kunt verwachten. De DT Swiss voorvork is te blokkeren vanaf het stuur. Echter is door de keuze van onderdelen een aparte klemband nogdig voor de shifter en remhendel. Hierdoor staat de lock out bediening een stukje van het handvat af. Dit is toch net even minder prettig met bedienen. Ook is de vorm van de lockout wat vreemd met een vrij scherp uitsteeksel. Hier wil je met een valpartij niet op terecht komen! Schakelen gaat met de combinatie van FSA en Shimano soepel. De versnellingen bieden voor de meeste Benelux-omstandigheden de juiste combinatie. De Formula R1 hydraulische remmen verbaasden ons. Deze zijn prettig te doseren duidelijk voelbaar wanneer deze aangrijpen en hebben ook een goede ergonomie. De One handvatten vergen wel dat je handschoentjes draagt, ze zijn namelijk erg hard. Voor een nette afwerking zitten er klemdopjes met borgschroef op het einde van het stuur.

 

De cockpit is voor verbetering vatbaar

Conclusie
De afwerking van het frame is op een hoog niveau. Ook de techniek is bij de tijd. De kleurstelling en de keuze van onderdelen met rood en witte accenten is mooi op elkaar afgestemd. Een enkele klemband voor de shifter en rem zou een verbetering voor de bediening van de voorvork geven en het ziet er ook net even strakker uit. Comfortabelere handvaten is ook een aanbeveling. Qua rijeigenschappen voelt de fiets strak en direct. Comfort haal je uit de wielen en banden, niet erg veel uit het frame waardoor het een snelle knal-fiets is! Met een prijs van €3.999,- voor de complete fiets met de hoogwaardige afmontage is dit geen gek aanbod. In de Benelux is nog geen verdeler, wel zijn er plannen voor 2013. Superior zal in ieder geval een mooie aanvulling zijn wanneer je iets anders zoekt dan een “groot” merk. In Duitsland is het merk al wel bij een beperkt aantal dealers verkrijgbaar.

Superior Team 29 €3.999,- (prijs in Duitsland) www.superior.cz

 

Crankstel: FSA BB30 175mm 28-40 vertanding K-Force Light
Voorderailleur: Shimano XTR klemband topswing downpull
Achterderailleur: XTR shadow korte kooi
Zadelpen: FSA K-Force met setback dubbele bout kop
Zadel: Fi`zi:k
Stuurpen:: FSA OS99
Stuur: FSA K-Force
Remmen: Formula R1
Versnellingen: XTR 2x 10 speed
Voorvork: DT Swiss XMM 100 Single Shot met lock out op het stuur. Quick release met voornaaf
Banden: Schwalbe Racing Ralph Evolution tubeless ready
Velgen: DT X430 (32 gaats over 3 gespaakt)
Naven: DT Swiss 350
Handvatten: ONE met klemschroef en einddop met klemschroef