Het is een soort ‘trending topic’: een klassiek stalen frame maken terwijl je je als firma vooral bezig houdt met oversized aluminium en carbon, monobox, wishbone en 1. 5 inch balhoofdlagers. En het zijn vooral de ‘oude’ producenten die terug gaan in de tijd en de helden van weleer groeten. Zo ook Carrera. Met deze Lima. Hier staand tegen een muurtje uit 1930…

Wie groeten ze? Bijvoorbeeld Marco Pantani en Claudio Chiappucci. Die in een ver verleden successen boekten met een stalen Carrera. Die waren in die tijd van Italiaans Columbus of Dedacciai staal. ‘Genius’, ‘Max’, ‘Nivacrom’ of  ‘Zero’. Namen van buizensets die tegenwoordig bijna volledig verdwenen zijn. En om maar meteen een idee uit de wereld te helpen: die komen ook niet meer terug, tenminste niet op de schaal zoals vroeger. Er zal altijd vraag naar zijn, maar dan vooral door de liefhebber. En deze Lima?Een chroommolybdeen stalen frame, gelugd en voorzien van een 1 inch balhoofdstel. Staande en bovenbuis 28, 6 mm doorsnede, onderbuis 32 mm doorsnede.

 

 

De lugs zijn verchroomd: bij de balhoofdbuis, de bracketpot, de zadelpenlug, de achterpatjes en de rechter achtervork. Heel traditioneel. De naam Carrera is gegraveerd in de bracketpot. De staande vork is vooral rond, de liggende achtervork ook. Juist, zoals je je een klassiek Italiaans frame voorstelt. Bij onze testfiets kwam wel een gebogen stalen vork met schroefdraad, maar we kozen toch voor een carbon vork. Ahead, 1 inch, van Pro.

Het frame weegt 1950 gram, de stalen vork bijna een kilo. De Pro komt aan 500 gram. De complete fiets weegt 8400 gram. Kijk, dat valt dus reuze mee! Het relatief lage gewicht is ook te danken aan de SRAM Force groep, Ultegra wielset en zaken als een FSA stuurpen, Supra SL stuur, ‘old skool’ Campa titanium zadelpen en San Marco Zoncolan zadel. En witte derailleurkabels en remkabels- die van de achterrem loopt in zijn geheel door de bovenbuis. De voorderailleur zit met een losse klem vast; het is niet eenvoudig om een 28.6 mm klem te vinden. Een paar Shimano opvulstukjes tussen een 32 mm klem en de staande buis zijn de oplossing.  Het balhoofdstel is een jaren ’90 Chorus model –dat lag nog in de werkplaats… Dat gaat ook op voor de als vernoemde zadelpen; die dateert ook uit die tijd. Tja, een relatief korte 27,2 mm zadelpen past niet zo snel (meer) in een modern raceframe.

De stijfheidwaarden: torsiestijfheid 101 Nm/° en bracket 48. Stijf, prima! De ‘57 ‘ heeft een bovenbuis van 57 centimeter, de staande buis meet 58 centimeter, de lengte van de balhoofdbuis is 17 centimeter. Balhoofdhoek  73  graden, zithoek 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Het is geen ‘hard core’ racer. Maar je kunt er zonder problemen mee knallen. Al zul je, als je een carbon racer gewend bent, iets meer moeten opletten. Dat wil zeggen: de fiets onder je oogt en voelt minder ‘stevig’ aan. Eerst oogt het allemaal ‘iel’, ten tweede voelt dit ook zo, ondanks de hoge torsiestijfheid. Een 1 inch balhoofdstel met een opvulstuk tussen de stuurpen en vorkbuis en een aantal spacers is een stuk elastischer als een frame met 1 1/8 inch bovenlager en 1. 5 inch onderlager. Iets meer corrigeren in een bocht, op tijd remmen.

Samengevat: technisch is het in orde, maar vergelijk het maar met het rijden in een moderne auto met ABS, Airbags en allerlei extra voorzieningen – en een toertje in een Deux Chevaux. Je dient enigszins je rijstijl aan te passen! Maar zoals gezegd: het rijdt wel Lekker. Met een grote ‘L’. Toeren en af en toe knallen is geen probleem. Gaat helemaal goed komen met de Lima. Wil je een mega-lichte racer dan moet je de Lima zeker niet aanschaffen. Maar wil je een mooie, nieuwe ‘old skool’ stalen racer, dan is de Lima een optie. De Lima is er in 13 maten, van 48 tot 60 cm. En ook in twee kleuren -zie de afbeelding. De importeur heeft waarschijnlijk niet alle maten op voorraad; maar bestellen is geen probleem. De Lima kost € 1490,-.
www.salden.nl