Hoe vaak heb je bovendien  als Nederlander meer dan een dubbel nodig. Die ene keer per jaar dat je naar de Alpen gaat? Waar dan al die Fransmannen je met een dubbel inhalen? Of in Italië waar ook alle Italianen met een compact rondrijden. Nee, de triple heeft denk ik zijn langste tijd gehad. Voor de topgroepen worden zelfs geen triple versies meer gemaakt. Ligt dat aan de fabrikanten of aan de ijdele fietsers? Ik denk vooral het laatste. Je wordt pas voor coureur aangezien als je niet meer dan twee bladen voor hebt. Coureurs verkiezen hun hart blijkbaar boven hun verstand.

Ook ik heb weer met mijn hart gekozen. Natuurlijk wel een compact, wat dat zal zeker nodig zijn. Met 50/34 moet ik het gaan redden. Ex-collega Menno Grootjans gaat nog uitzoeken of een 32 ook past, maar dat wordt de limiet. Voorlopig met 28 tanden achter, iets waar misschien nog wel meer rek op zit. Het schakelgeheel wordt elektronisch aangestuurd met Ultegra Di2 en zit gemonteerd op een Rose Xenon RS in de uitvoering mat zwart met gele belettering.

Sinds mijn vertrek bij Fiets rij ik op fietsen die voor mijn tijd bij Fiets al in de schuur hingen. De overstap naar de Rose is dan ook een hele grote. Want wat een strakke bak. Dan merk je dat de fietsenconstructeurs de laatste jaren toch heel erg veel bij hebben geleerd. De Xenon RS is een aluminium frame, ook een bewuste keuze. Niet dat ik carbon niet mooi vind, maar aluminium geeft mij, ook nog gezien mijn gewicht, een wat zekerder gevoel. Iets wat straks in de Marmotte van groot belang zal zijn. In mijn eerste editie heb ik namelijk in de afdalingen goed gemaakt wat ik omhoog verloor! Natuurlijk hoop ik nu minder omhoog te verliezen, maar een goede daalfiets is voor mij belangrijker dan een lichte klimmer. Ik kan het nog wel een keer voorrekenen, maar zelf een kilo minder wegen heeft meer effect dan een fiets die 100 gram lichter is.

Dat de Rose Xenon RS (zie de webtest op Fiets.nl) mij moraal geeft was op mijn eerste ritje met deze fiets al gelijk duidelijk. Want natuurlijk is mijn vorm stijgende, draait alles op de Xenon nog licht en soepel, een PR met drie minuten verbeteren op een ritje naar kantoor van een uur, is wel heel veel. En dan op de terugweg, na een dag hard werken, ook weer de straatstenen eruit rijden… Het kan niet anders dan aan de fiets liggen.