The making of… deel 1

Elk jaar verschijnen er tientallen nieuwe racefietsen op de markt. Normaal gezien ‘zijn ze er ineens’. Dat klopt natuurlijk, maar er gaat een lang proces aan vooraf. En wij mochten even meekijken bij Koga bij de ontwikkeling van de Koga Solacio.

Solacio is afgeleid van het Latijnse solacium: en dat betekent ‘comfort’. En dat is precies wat Koga wil bereiken met de Solacio racefiets. Solacio? Nooit van gehoord horen we je denken. Klopt. De fiets is er nog niet. Nee, hij is in wording. En mooi: we kunnen vrijwel vanaf het begin het proces volgen van deze nieuwe racer. Die, volgens de planning, te zien moet zijn op de Eurobike in Friedrichshafen. De eerste afspraak was halverwege de maand maart.

Het is niet de eerste keer dat Koga een comfort racer heeft; in 2002 was er al de Superwinner-C. Misschien iets te vroeg, aangezien deze fiets niet echt een verkoop topper was. Het was ook vóórdat er modellen als de Cannondale Synapse en de Specialized Roubaix waren die de markt voor dit soort fietsen open hebben gebroken. Koga heeft sindsdien wel een hele reeks racers gemaakt, maar geen echte comfort racer. Het meest in de buurt komt nog de Roadracer, een carbon model dat ondertussen toch ook weer 5 jaar op de markt is. De nieuwe Solacio moet deze Roadracer voor een groot deel gaan vervangen. De Solacio wordt dan ook een zogenaamd ‘mid range’ model, zo tussen de € 1699,- en € 1999,- afhankelijk van de onderdelengroep. Nog wat korte highlights: een iets langere balhoofdbuis, een iets kortere bovenbuis, iets vlakkere zithoek, 27,2 mm zadelpen, pressfit bracket, iets langere achtervork en een full carbon voorvork met 1 1/4 inch lager onder en1 1/8 inch boven. De maatvoering wordt wat anders als bij de Kimera; loopt de Kimera van 47 tot en met 62 ( acht maten), de Solacio van 46 tot en met 58 centimeter (vijf maten). Het frame wordt van composiet en zal zowel Di2 als mechanisch ‘compatible’ – ook triple!- zijn. Verder een streefgewicht van 1150 gram voor een 55 centimeter.

Mooi allemaal, maar hoeverloopt nu de ontwikkeling van zo’n nieuw frameconcept? Bij de Solacio werd het een en ander een jaar geleden in gang gezet. Dat wil zeggen: er werd beslist dat er een nieuw model zou moet komen. De Kimera is nog steeds populair en technisch up to date en dus werd de focus gelegd op dit nieuwe project. Bij Koga is een aparte afdeling ‘Research & Development’ waar ‘Industrial Designer’ Daniel Loot verantwoordelijk is voor nieuwe ontwerpen. De enige ruimte in het pand waar je alleen met een pasje binnen mag komen. Daar worden de fietsen, frames en onderdelen, oneerbiedig gezegd ‘verzonnen’. En dat is een fraaie mix van ‘old skool’ en ‘modern’. Eerst het hoofd laten werken, dan de computer. Gewoon, ‘ouderwets’ schetsen eerst. Aan de keukentafel en achter het bureau natuurlijk. Ideeën? Die komen uit de praktijk – fietsclubs!-, maar ook van beurzen –auto’s en motoren!-, googlen, koffie drinken en van overleg met collega’s. De schetsen worden dan via het computerscherm ‘omgetoverd’ tot een computer animatie. Via een programma als Solid Works kun je een 3D versie van een frame maken –goed de lijnen volgen en ook nog volgens ‘eindige elementen methode’ programma de krachten bepalen. Hier wat meer materiaal, daar er wat af. Uiteindelijk is er een model klaar. Op het scherm welteverstaan.

Daarna wordt er een geprint plastic model vervaardigd. Kijk voor meer info op www.cnc-speedform.de. Het ziet er uit als een frame, de onderdelen passen ‘min of meer’ op het gevaarte. We zeggen ‘min of meer’ omdat er geen lagers in het bracket of balhoofdbuis passen en ‘gevaarte’ omdat het frame van een soort massief plastic is. Maar het staat er wel. Er worden dan uit het hele pand collega’s uitgenodigd om commentaar te leveren. Die commentaren worden verwerkt en uiteindelijk worden er dan ‘samples’ (proefmonsters) besteld. Kortom: er wordt een mal geopend. En dat kost geld, dus als fabrikant moet je wel zeker weten dat je een goed frame hebt… Uit die mal komt eerst maatje 55, vijf stuks. Drie gaan de eigen testbank op bij Koga, een wordt opgebouwd als testfiets en een wordt gebruikt voor de ‘graphics’. Daarna wordt er maatje 58 besteld, ook 5 stuks. De 55 centimeter samples komen eind van deze maand binnen – en zodra we een Solacio in het echt kunnen zien en berijden melden we dit. Er staat niet voor niets ‘deel 1′ achter The making of…

Facebook comments worden geladen...